- x 22.09.2021
Nieuws algemeen Klanten vertellen Volvo

Hans Janssen vertelt: “In Nederland zijn te weinig AED’s om op tijd bij het slachtoffer te zijn, vooral in Noordoost-Nederland. Daarom starten we in dit gebied met de pilot. Hier zijn per 1.000 inwoners de minste AED’s te vinden en is de pilot dus erg gewenst. Rijdt één van de Volvo’s uit de pilot in de buurt, dan krijgt de bestuurder – die ook burgerhulpverlener is – een melding via het infotainmentsysteem in de auto. Vervolgens kan hij of zij met één druk op de knop navigeren naar de plek waar iemand een hartstilstand heeft gekregen, om kostbare reistijd te besparen.”

“Deze pilot van Volvo is een mooie en bijzondere manier om snel op te treden wanneer snelheid geboden is”

“Sinds wij de AED in onze auto hebben, zijn we al twee keer in actie geweest,” vertelt Broekhuis klant Janny Kluiver. Jan en Janny Kluiver hebben een achtergrond in reanimeren, zo zijn ze onder andere beide speciaal getraind om als slachtoffer te fungeren bij EHBO-trainingen. Deze training hebben ze ook zelf succesvol doorlopen. “Deze pilot van Volvo is een mooie en bijzondere manier om snel op te treden wanneer snelheid geboden is. Na een oproep heb je een mensenleven gered of je uiterste best gedaan.”

Zo snel mogelijk reageren

“Via HartslagNu.nl ontvangen wij in geval van nood in onze omgeving een oproep, deze wordt naar meerdere personen in de buurt gestuurd die zich aangemeld hebben. Het grote verschil is dat wij een AED in onze auto hebben liggen en anderen de AED op een openbare plek moeten halen.” Doordat Jan en Janny in één keer naar de locatie kunnen rijden, zonder een eventuele omweg te maken naar de AED, kunnen zij extra snel ter plaatse zijn.
“Jan en ik hebben een soort systeem ontwikkeld voor het moment dat we een oproep krijgen. De oproepen kwamen tot nu toe beide keren binnen toen wij thuis waren. Degene die de telefoon opneemt, toevallig was ik dat beide keren, herhaalt het woord ‘reanimatie’ en het adres. Die eerste keer pakte Jan direct de sleutels van de auto en nam plaats achter het stuur. Zodra ik de telefoon opgehangen had sprong ik bij hem in de auto en navigeerden wij naar de locatie waar hulp gevraagd werd. Dit systeem houden we nu aan.”

“De kans op leven wordt vergroot wanneer er hulp is binnen 6 minuten”

Een succesvolle reanimatie

Dankzij veel oefening en duidelijke instructies van de AED weten Jan en Janny precies wat ze moeten doen op locatie. “De eerste keer, 29 februari, werden we opgeroepen voor een reanimatie bij ons in de buurt. Dankzij snel handelen stonden we binnen 2 minuten op de stoep. Zo snel reageren is erg belangrijk aangezien de kans op leven vergroot wanneer er hulp is binnen 6 minuten. Binnen 3 minuten na de oproep hadden wij de AED al aangesloten. Na 5 minuten stond een andere burgerhulpverlener met een AED uit de buurt voor de deur. Ze begreep toen niet dat er al een AED aanwezig was, doordat zij de dichtstbijzijnde AED in haar handen had. Toen hebben we uitgelegd dat de AED uit onze Volvo niet geregistreerd staat als buurt-AED."

"Helaas gaf de AED tot vier keer toe de opdracht om geen schok toe te dienen, wat in dit geval betekende dat de persoon al overleden was.” Toch noemt Janny dit een succesvolle reanimatie. “Dat klinkt misschien gek, omdat de persoon ondanks ons snelle optreden toch overleden is. Ik noem het succesvol omdat alles volgens het boekje ging. We konden snel handelen, hebben de AED binnen 3 minuten op de persoon aangesloten en kregen de juiste instructies van het apparaat. Indien dit een andere persoon was met een andere situatie, dan had deze reanimatie de kans op leven misschien wel vergroot. Zo mochten wij 3 maanden later, 30 mei, ervaren.”

“Binnen 1,5 minuut stond ik in het huis van een dierbare vriend”

Een vriend reanimeren

“We kregen de oproep voor een bekend adres, het betrof een vriend. Weer wist Jan direct te handelen zodra ik ‘reanimatie’ en het adres noemde. Binnen 1,5 minuut stond ik in het huis van een dierbare vriend, waar zijn dochter hem aan het reanimeren was. Ze had de telefoon nog aan haar oor, waarmee zij in verbinding stond met iemand van de hulpdiensten. Achteraf vroeg ze me nog hoe wij zo snel ter plaatse konden zijn.”
“Zodra wij er waren hebben we het overgenomen van zijn dochter, waarbij we al snel constateerden dat het steeds slechter ging. In dit geval gaf de AED ons de instructie om wél een schok te geven, wat na twee keer én in combinatie met beademing voor verbetering zorgde. Hoewel we de instructie gekregen hebben om in deze tijd met het coronavirus niet te beademen, kon ik mijn vriend dat laatste redmiddel niet onthouden.”
Al gauw leek de vriend van Jan en Janny weer lucht te krijgen. Zodra de ambulance arriveerde nam het personeel de zorg voor de patiënt over. Dankzij haar ervaring en de band met de familie kon Janny zich op dat moment ontfermen over de dochter. Zo kon ze haar vertellen wat de ambulancebroeders deden en wat de volgende stap zou zijn. Ook konden Jan en Janny contact opnemen met de vrouw van de patiënt om haar te vragen naar huis te komen. “Helaas bleek onze vriend een aandoening te hebben waardoor hij na een week alsnog kwam te overlijden.”

“We hebben hem de beste kans gegeven”

“Omdat we bevriend zijn met het echtpaar kregen we ook meer te horen over de afloop. Allereerst was dit weer een succesvolle reanimatie, zeker aangezien het beter met hem ging toen wij hem overdroegen aan de zorg van de ambulancebroeders. Wel joeg de adrenaline extra door mijn lijf, doordat het iemand betrof die erg dicht bij ons staat. Dat het dan alsnog triest afloopt is erg verdrietig. Wel ben ik ontzettend blij en dankbaar dat ik er op dat moment zo snel kon zijn voor zijn dochter en vrouw. We hebben hem de beste kans gegeven die hij kon krijgen op dat moment.”

Snel optreden in buitengebieden

In beide gevallen was de ambulance binnen 6 tot 8 minuten ter plaatse. Erg snel, zeker wanneer de ambulance een route gereden heeft die normaal gesproken ongeveer tot 20 minuten kan duren. Dankzij Volvo Lifesaver konden Jan en Janny eerder dan de ambulance arriveren, nog binnen de cruciale 6 minuten. Hierover zegt Hans Janssen, woordvoerder HartslagNu: “In buitengebieden is het soms een uitdaging om snel een AED ter plaatse te krijgen. Een ‘Lifesaver’ met AED kan echt het verschil maken.”
“Enkele dagen na onze tweede oproep kregen wij nog op onze kop van de buurman,” grapt Janny. “Hij wilde toch even benadrukken dat we voorzichtiger met onze auto moesten doen. Dat hij wel had gezien dat we met een rotgang de straat uit reden. Toen we hem vertelden waarom we zo snel vertrokken wist hij direct waarover het ging, de tam tam in het dorp had zijn werk al gedaan. We beloofden hem goed voor onze Volvo te zorgen, mits we weer opgeroepen worden natuurlijk.”

Na een reanimatie

“Zodra we de persoon overdragen aan de zorg van het ambulancepersoneel is voor ons de reanimatie voorbij. Dan is het voor ons zaak om ruimte te maken voor anderen. Zodra het kan ruimen wij onze AED met bijbehoren op, waarna we een melding maken bij pro cardio, zij sturen dan iemand die de AED ophaalt om uit te lezen. In de tussentijd krijgen wij dan een leen-AED.  Na afloop van de reanimatie wordt gevraagd of wij onze gegevens willen achterlaten, indien de familie of de persoon in kwestie vragen heeft of ons wilt bedanken bijvoorbeeld. Soms horen we hoe het afloopt, soms niet. Het enige wat we zeker weten is dat we na de oproep een leven gered hebben of in ieder geval ons uiterste best gedaan hebben.”

Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Chat starten Bel ons 0341 - 751 187 Bekijk klantenservice pagina
1