Hierdoor is er een tekort aan microchips
Kwetsbaar proces
Van spelcomputers en smart tv’s tot aan camera’s en voertuigen: allerlei producten die afhankelijk zijn van microchips zoals halfgeleiders. Deze microchips worden door een select groepje fabrikanten geproduceerd, die op hun beurt weer afhankelijk zijn van bepaalde grondstoffen die door nog minder partijen geleverd worden. De hele toeleveringsketen is hierdoor heel kwetsbaar. Eén enkele verandering in deze keten kan resulteren in een vertraging van het hele proces, van grondstoffen leveren tot het afleveren van het eindproduct.
Achteraan aansluiten
Dat is precies wat er gebeurde. Door onder andere de coronapandemie, sancties van Amerika tegen Chinese bedrijven, een afgebrande fabriek die grondstoffen leverde en de stijgende vraag naar smart-producten, werd de vraag naar microchips groter dan het aanbod. Met als gevolg: wie microchips nodig heeft, kan achteraan in de rij aansluiten.
Autofabrikanten schroefden aan het begin van de coronacrisis hun productie terug, omdat de voorspellingen op het gebied van verkoop niet gunstig waren. Toen die voorspellingen uit bleven en halverwege 2020 de vraag naar nieuwe auto’s groot bleek, waren de productieplekken van de microchips al vergeven. Autofabrikanten kwamen met nieuwe bestellingen weer achteraan in de rij te staan bij de microchip-leveranciers.
Voorspelling
Wie dus een nieuwe auto bestelt, moet rekening houden met langere levertijden en prijsstijgingen door de schaarste aan grondstoffen en chips. Per merk en fabrikant verschilt de productiecapaciteit, maar we hebben nog te maken met het tekort aan microchips. Toch horen we voorzichtig positieve geluiden van de autofabrikanten. Het begin van 2022 was er nog een groot tekort, maar dat lijkt inmiddels af te nemen. Het jaar 2023 zou het jaar moeten zijn waarin de situatie gaat verbeteren.