Met een elektrische auto in de bergen
Rijden in de bergen met een elektrische auto is heel anders ten opzichte van een auto met benzine (of diesel). Veel automobilisten kiezen nog steeds liever voor een traditionele brandstofauto, omdat er onderweg met een EV meer zaken zijn om rekening mee te houden. Toch biedt elektrisch rijden in de bergen ook voordelen. Wij zetten de voor- en nadelen voor u op een rij.
Elektrisch rijden in de bergen kost meer energie
Wanneer u met een elektrische auto een berg op rijdt, moet de elektromotor harder werken en verbruikt deze meer energie. Hierdoor moet u vaker opladen, zeker als het warm is en de airco aanstaat. Gelukkig heeft het bergaf rijden juist een positief effect op de accu. Dan maakt de auto gebruik van regeneratief remmen: een techniek waarbij de remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Die energie wordt teruggeleverd aan de accu, wat de actieradius ten goede komt.
Opladen in de bergen
Omdat uw accu sneller leegloopt, moet u zuinig omgaan met de laadpunten die u tegenkomt. In het buitenland, zeker in de bergen, zijn de laadpunten schaars. Daarom is het belangrijk om van tevoren te kijken waar u kunt opladen. Zo voorkomt u vervelende verrassingen onderweg.


Meer kracht met een elektrische auto in de bergen
Heeft u het wel eens meegemaakt dat u een berg op rijdt en nauwelijks vooruitkomt? Met een elektrische auto is dat verleden tijd. Een elektromotor levert direct zijn volledige koppel. U hoeft dus niet te wachten of terug te schakelen om kracht op te bouwen. Elektrisch rijden biedt een krachtige, comfortabele en zorgeloze rit in de bergen.
Controleer of uw laadpas of laadapp geldig is
Controleer voor vertrek of uw laadpas of laadapp geldig is op de plekken waar u gaat rijden. Soms wordt een laadpas in het buitenland, zeker in berggebieden, niet geaccepteerd. Neem voor de zekerheid een extra laadpas mee. Ook een 230V-laadkabel is aan te raden. In veel berggebieden zijn geen laadpalen, maar wel gewone buitenstopcontacten. Met een 230V-kabel kunt u uw auto dan alsnog opladen.
Thuis heeft u misschien een eigen laadpaal, maar op veel plekken in het buitenland, zeker in de bergen, vindt u een buitenstopcontact in plaats van een laadpaal. Door een 230V-laadkabel mee te nemen, zorgt u ervoor dat u toch de auto kunt opladen in de bergen.
Laat uw elektrische auto controleren voor vertrek
Voordat u met uw elektrische auto naar het buitenland vertrekt, is het verstandig om deze eerst te laten controleren. Het laatste wat u wilt, is onderweg pech krijgen door een probleem dat vooraf eenvoudig te voorkomen was. Broekhuis is gespecialiseerd in onderhoud van elektrische auto’s en zorgt ervoor dat u zorgeloos op vakantie kunt.