Menig automerk introduceert het ene na het andere elektrische model. Audi niet. Daar roepen ze dat de elektrische auto Audi heeft gevonden in plaats van andersom. Een terechte claim? Absoluut. Het Audi-DNA is namelijk sterk op elk technisch gebied. Denk aan efficiënte TFSI-turbomotoren, denk aan quattro vierwielaandrijving. Dus als het om de elektrische auto gaat, drukt Audi daar zeker haar stempel op. En hoe! Met de Audi e-tron quattro zette het merk de benchmark in het segment van de elektrische SUV’s, gevolgd door de e-tron Sportback. Nu de Audi e-tron GT zijn debuut heeft gemaakt, wordt één ding duidelijk: elektrisch is de toekomst. En het heeft meer Audi-DNA dan ooit.

Audi laden

Voordelen elektrisch Audi rijden

Wie een Audi EV rijdt, draagt bij aan een duurzame leefomgeving. U stoot tijdens het rijden namelijk geen CO2 en stikstof uit én verbrandt geen liter brandstof. Bijkomend voordeel is dat u hierdoor overal welkom bent, ook in milieuzones. Elektrisch rijden gaat anders dan u wellicht gewend bent. Het accuniveau speelt nu een rol in plaats van de tankinhoud. Tanken hoeft dus niet meer door regelmatig op te laden. Thuis of op het werk via een wallbox. Of bij één van de 110.000 oplaadpunten in heel Europa waar u met Audi e-tron Charge Service terechtkunt. De myAudi smartphoneapp biedt toegang tot al deze laadvoorzieningen. Daarnaast doet de elektromotor zijn werk overtuigend en in alle stilte. Het maximum koppel is altijd meteen beschikbaar. Bovendien bespaart u op brandstof- en onderhoudskosten. Tot slot wordt u in Nederland beloond voor schoon rijden door de overheid aan de hand van een aantal fiscale voordelen.

Audi e-tron quattro

Elektrisch Audi rijden gaat geheel in stijl. Elke e-tron is een prachtige auto om naar te kijken én om mee te rijden. Toch wil een mens iets te kiezen hebben, dus biedt Audi elektrisch onderscheid in de vorm van een hele batterij aan accupakketten. Het feest begint met de e-tron 50 quattro: een 313 pk / 540 Nm sterke SUV uitgerust met een 95 kWh groot accupakket. Geheel elektrisch komt de Audi e-tron 50 quattro tot wel 300 km ver, gemeten volgens de WLTP-testcyclus.

Wilt u een stapje verder, dan is de Audi e-tron 55 quattro een uitstekende optie: dit elektrische Audi model noteert een CO2-neutrale actieradius van 401 km en beschikt over maar liefst 408 pk aan vermogen en 664 Nm trekkracht. De elektromotoren versnellen comfortabel, geruisloos en erg vlot: de 0-100 km/h sprint is al binnen 5,7 seconden afgerond. De e-tron 50 doet hier 7 seconden over. Opladen gaat ook in een rap tempo: van (bijna) leeg naar 80% accu-inhoud in slechts 30 minuten. En met baanbrekende technologieën waaronder achteruitrijcamera’s is de eerste, 100% elektrisch aangedreven Audi nog een regelrechte eyecatcher ook.

Audi E-tron 55 Quattro
Audi E-tron GT

Audi e-tron GT en RS e-tron GT

De spanning bereikt een hoogtepunt met de Audi e-tron GT en RS e-tron GT: volwaardige gran turismo’s voorzien van ongekend veel stijl en elektropower. Respectievelijk verdelen de elektrische Audi’s 476 en 600 pk over elk van de vier wielen. In een noodtempo knalt de e-tron GT voorbij de 100 km/h. Het sprinten duurt slechts 4,1 seconden en in de Audi RS e-tron GT zelfs 3,3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Ook de actieradius van maximaal 487 km is zeer indrukwekkend. Wie van snelheid houdt wordt aan de laadpaal opnieuw beloond: elke 5 minuten komt er voor 100 km aan rijbereik bij. Van 5-80% opladen neemt niet meer dan 22 minuten in beslag. Met dank aan een dijk van een 800-voltaccu en héél veel Audi (RS-)technologie. Welkom bij Audi: voorsprong door elektrische techniek. En de overtreffende trap in ultra schone zuinigheidswonders.

Audi E-tron Sportback

Audi e-tron Sportback

Extra dynamisch is de elektrische Audi e-tron Sportback: in basis is dit model gelijk aan de e-tron quattro, maar dan voorzien van coupé-achtige invloeden. De SUV-coupé is de eerste volledig elektrisch aangedreven Audi Sportback en brengt elektrisch rijden naar een heel nieuw niveau. Mede dankzij de aerodynamische stroomlijn groeide de actieradius naar 409 km voor de krachtigere Audi e-tron Sportback 55 uitvoering. Elke Audi EV beschikt standaard over quattro vierwielaandrijving, dus ook deze. Vermogen, oplaad- en acceleratie snelheid zijn stuk voor stuk vergelijkbaar met de ‘gewone’ e-tron quattro. Al snoept de e-tron Sportback 50 toch nog 0,2 seconden van de sprinttijd van de non-Sportback versie af.

Audi E-tron S modellen

Audi e-tron S-modellen

Als we het dan toch over snelheid hebben: aan de top van de Audi e-tron en e-tron Sportback lijst staan de Audi e-tron S en e-tron S Sportback: sportieve en krachtige SUV’s met toonaangevende prestaties. Gecombineerd met een keurige, emissieloze actieradius van 364 km, katapulteren deze elektrische Audi S-modellen binnen 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h. Verantwoordelijk hiervoor is een 503 pk en 973 Nm sterk accupakket, bestaande uit drie elektromotoren en een heuse boost functie. Ook de looks zijn dankzij diverse optische aanpassingen extra krachtig te noemen.

Audi PHEV’s: natuurlijke overgang naar elektrisch

Smaakt elektrisch Audi rijden naar meer? Goed nieuws voor de liefhebber: dit is slechts het prille begin van nog veel meer Audi Electric. Zo staat er een Q4 e-tron op stapel: het compacte broertje van de e-tron quattro. En natuurlijk mogen de Audi PHEV’s evenmin ontbreken; het Plug-in hybride offensief van Audi is op z’n zachtst gezegd imposant te noemen. Het aanbod begint bij de Audi A3 Sportback TFSI e, helemaal tot aan de Q8 TFSI e.

Met de Plug-in hybrides biedt Audi het beste aan van twee werelden: het schone karakter van de Audi EV gecombineerd met de veelzijdigheid van de modellen met een conventionele brandstofmotor. Daarmee vormen de Audi PHEV’s als het ware een natuurlijke overgang van benzine naar volledig elektrisch. Want dat is toch de toekomst. Nu verkrijgbaar bij Broekhuis!

1