Jaguar heeft het elektrisch rijden zo ongeveer uitgevonden in het luxe / premium segment. Met de Jaguar I-PACE hadden de Britten een regelrechte primeur in handen: een volledig elektrisch aangedreven Performance-SUV voorzien van de klasse, afwerking en rijbeleving die u mag verwachten van een échte Jaguar. Kortom, 100% elektrisch, 100% Jaguar! De elektrische Jaguar I-PACE is tegenwoordig in goed gezelschap van andere geëlektrificeerde luxe crossovers, maar of de “electrifying” trendsetter daarmee voorbijgestreefd is? Absoluut niet! Zowel qua power als qua actieradius laat Jaguar zich van haar beste kant zien. En dan te weten dat de I-PACE nog maar het begin is van Jaguars elektrische toekomst. Zoals het merk zelf aankondigt: “The future is now…”

Jaguar phev

Elektrisch rijden in Jaguar stijl

“Jaguar Electrifies” luidde de boodschap van de Britten in 2018: het moment dat vol de aanval werd ingezet in het segment van de elektrische auto. Inmiddels is dit zwaarbevochten, maar Jaguar zette de toon met de I-PACE: een auto die 100% ontwikkeld is om elektrisch mee te rijden en dus 0,0 schadelijke stoffen uitstoot onderweg. Daar stopt het onderscheid van dit concept niet, want elektrisch Jaguar rijden gaat geheel in stijl: met een opvallend rank gelijnde carrosserie vol sportieve details en een uiterst ruim interieur, voorzien van een prachtige afwerking en hightech innovaties. Het signaal dat Jaguar hiermee afgeeft: als dit de toekomst is, mag die vandaag starten!

World Car of the Year 2019

De Jaguar I-PACE gaat de geschiedenisboeken in als World Car of the Year 2019. De elektrische Jaguar liet andere genomineerden op kilometers afstand achter zich. Inmiddels is de prijzenkast van Jaguar dankzij de elektrische I-PACE rijkelijk gevuld. Naast deze internationale award wist de emissievrije SUV nog tientallen andere titels voor zich te winnen, met als belangrijkste World Green Car 2019 en World Car Design of the Year. Om maar even aan te geven dat schoon rijden zeer flitsend kan zijn… Bovendien is het exterieur van de I-PACE een aerodynamisch hoogstandje. Kennelijk hebben de designers zich laten inspireren door de schoonheid van efficiency. Letterlijk.

The Art of Performance

De fraaist ontworpen auto ter wereld combineert looks met doelmatigheid én veelzijdigheid. Dankzij een intelligente plaatsing van de elektrische systemen, hebben de maximaal vijf inzittenden aan boord van de Jaguar I-PACE alle ruimte voor hun hoofd, benen én hun bagage. Bovendien is de structuur gemaakt van aluminium ten gunste van het gewicht en heeft Jaguar een ideale 50:50 gewichtsverdeling kunnen creëren voor de perfecte balans. Dit betekent dat de lichtgewicht crossover behalve een uiterst wendbare, ook een zeer stabiele elektrische auto is om mee te rijden. Een win-win-win-win situatie! Of, zoals Jaguar dat zelf noemt, “The Art of Performance”. Iets dat net zo letterlijk te nemen is met die andere “mooiste auto ter wereld”, de Jaguar E-Type ZERO: een volbloed klassieker voorzien van moderne, emissievrije elektrotechniek. Een unicum!

Jaguar E-Type ZERO
Jaguar I Pace ev400

EV320 versus EV400

Uniek is tevens de actieradius van de Jaguar I-PACE. Natuurlijk, het vraagt gewenning om het maximale uit de accu te halen. En ja, de rijomstandigheden en andere factoren spelen een significante rol in het elektrische rijbereik. Maar met maximaal 470 km (WLTP) op één acculading is Jaguar in elektrische vorm evengoed een eersteklas trendsetter in het luxe / premium segment. Over andere prestaties hebben de inzittenden net zo min iets te klagen: de batterij levert in totaal 400 pk en 696 Nm koppel in de krachtigste uitvoering genaamd EV400. De EV320 levert, zoals de naam reeds doet vermoeden, 320 pk en 500 Nm trekkracht. Opvallend: beide uitvoeringen komen met een capaciteit van 90 kWh even ver op één acculading. De sprint van 0-100 km/h binnen 4,8 seconden (EV320: 6,4 seconden) vertoont eveneens Jaguar-waardige prestaties. Eigenlijk is de I-PACE de eerste elektrische sportauto voor het hele gezin!

I-TYPE & I-PACE eTROPHY

Dat Jaguar over zowel elektrisch als sportief DNA beschikt, wordt nog eens bevestigd met de lancering van een compleet nieuwe raceklasse: de Jaguar I-PACE eTROPHY. Deze competitie bestaat exclusief uit 100% elektrisch aangedreven Jaguar I-PACE modellen. Ook in de top van de elektrische racerij is Jaguar een prominente speler: in de Formule E doet de Jaguar I-TYPE al jaren serieus mee in de strijd om de koppositie. Wat wil je ook, met 250 kW vermogen en een 0-100 km/h sprint binnen 2,8 seconden? Jaguar gebruikt de opgedane praktijkervaring uit de eTROPHY en Formule E voor technologische evoluties van haar straatmodellen.

Jaguar PHEV’s

Naast de I-PACE toont Jaguar haar elektrische kracht met diverse plug-in hybride modellen, waaronder de Jaguar E-PACE en Jaguar F-PACE. Beide Jaguar SUV’s hebben de lithium-ion batterij gekoppeld aan een turbo-benzinemotor. De E-PACE 300e en F-PACE 400e zoals de hybridemodellen van Jaguar voluit heten, leveren respectievelijk 309 pk / 540 Nm en 404 pk / 550 Nm. Vooral de trekkracht is fors meer dan bij de ‘vergelijkbare’ benzinevarianten. Een stuk minder is de investering: de plug-in hybride E-PACE en F-PACE zijn veel vriendelijker geprijsd dan de non-hybrideversies, dankzij het hoge BPM-voordeel dat gebaseerd is op de gemiddelde CO2-uitstoot. Volledig elektrisch komen de hybride Jaguar SUV’s tot 55 km ver (F-PACE: 53 km). Ideaal voor in de stad en/of milieuzones!

Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Chat starten Bel ons tel:[dwh:Telefoon] Bekijk klantenservice pagina
1