Wat betekent de pseudo-eindheffing voor een auto van de zaak?
Vanaf 2027 gelden er nieuwe regels voor werkgevers die een auto van de zaak aan werknemers ter beschikking stellen. Het kabinet voert dan een nieuwe belasting voor werkgevers in: de pseudo-eindheffing. Deze heffing moet bedrijven stimuleren om sneller over te stappen op volledig elektrische auto’s. Maar wat houdt dit precies in, en wat betekent het voor je wagenparkbeheer?
Wat is de pseudo-eindheffing?
De pseudo-eindheffing is een belasting van 12% over de cataloguswaarde van fossiele of hybride auto’s van de zaak die ook privé worden gebruikt. De regeling geldt vanaf 2027, met een overgang tot 1 juli 2030 voor bestaande auto’s. Doel: bedrijven stimuleren om over te stappen op volledig elektrische voertuigen.
Voorbeeld:
1. Catalogusprijs auto: € 30.000
2. Pseudo-eindheffing: 12% = € 3.600 extra belasting
De huidige bijtelling voor werknemers blijft gewoon bestaan. De pseudo-eindheffing is een extra belasting voor de werkgever.
Wanneer gaat de pseudo-eindheffing in?
De invoering is gepland voor 1 januari 2027, maar de maatregel ligt nog niet volledig vast. De plannen moeten nog door de Eerste Kamer.
Er geldt bovendien een overgangsregeling:
Auto’s die vóór 1 januari 2027 aan werknemers ter beschikking zijn gesteld, geldt de pseudo-eindheffing pas vanaf 17 september 2030. Daarnaast is het overgangsrecht van de pseudo-eindheffing gekoppeld aan de werkgever en de specifieke auto. Dit betekent dat wanneer een personenauto vóór 2027 eerst als voorloopauto aan werknemer A wordt aangeboden en vanaf 2028 aan werknemer B, het overgangsrecht geldt tot 17 september 2030.
Wat betekent dit voor ondernemers en wagenparkbeheer?
Hoewel de regeling veel reacties oproept, biedt het ook kansen. Duurzaam ondernemen is actueler dan ooit, en investeren in elektrische voertuigen is een slimme keuze voor de toekomst.
Mogelijke stappen:
1. Investeer in volledig elektrische voertuigen
2. Kies voor kleinere fossiele auto’s met een lagere cataloguswaarde
3. Overweeg een mobiliteitsbudget of reiskostenvergoeding
4. Analyseer de totale TCO (Total Cost of Ownership) van je wagenpark
Zo blijf je flexibel en voorbereid op toekomstige wetgeving.
Waarom nu overstappen op elektrische auto’s?
Naast de pseudo-eindheffing zijn er meer redenen om te kiezen voor een duurzaam wagenpark:
1. Lagere onderhouds- en energiekosten
2. Toegang tot steeds meer milieuzones
3. Positieve uitstraling richting klanten en medewerkers
4. Kansen om te voldoen aan toekomstige duurzaamheidsrapportages (CSRD)
Met een slim wagenparkbeheer houd je niet alleen grip op kosten, maar versterk je ook je bedrijfsimago.
Hulp nodig bij je wagenpark?
Bij Broekhuis Zakelijk volgen onze experts de ontwikkelingen rondom de pseudo-eindheffing en mobiliteitswetgeving op de voet. Of de pseudo-eindheffing nu wel of niet wordt doorgezet, we helpen organisaties van elk formaat met duurzaam wagenparkbeheer, van elektrische leaseauto’s tot maatwerk mobiliteitsoplossingen.
Ontdek alle tips voor een toekomstbestendig wagenpark in onze whitepaper.
De inhoud van dit artikel kan worden aangepast zodra er nieuwe informatie beschikbaar komt. Houd daarom deze website goed in de gaten!
Laatste update: 1 december 2025.