Vind het antwoord op uw vraag

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Misschien is uw vraag al eerder aan ons gesteld. Daarom hebben we de antwoorden op veelgestelde vragen hieronder op een rij gezet. Allemaal op onderwerp toegespitst, zodat u gemakkelijk en snel het antwoord vindt. 

 

Over welk onderwerp gaat uw vraag? 

Vragen over aanschaf & advies

Welke merken verkoopt Broekhuis?

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik een bedrijfswagen kopen bij Broekhuis?

Ja, dat kan. Wij zijn officieel merkdealer van vijf bedrijfswagen merken, namelijk: Fiat Professional, Ford Bedrijfswagens, Opel Bedrijfswagens, Peugeot Bedrijfswagens en Volkswagen Bedrijfswagens.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik een vrijblijvende proefrit aanvragen?

Ja, dat kan! Via het formulier kunt u een vrijblijvende proefrit aanvragen met een voertuig naar wens. Voertuig naar wens? Dan kunnen we voor u een vrijblijvende offerte opmaken. We bespreken graag de mogelijkheden met u! 

Vraag een proefrit aan

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wanneer krijg ik mijn nieuwe auto afgeleverd?

De verwachte levertijd is geheel afhankelijk van het merk, model en type auto welke u gekocht heeft. Daarnaast is er momenteel een wereldwijd probleem met het leveren van microchips voor de productie van nieuwe voertuigen, waardoor levertijden toenemen. Lees hier meer over op onze 'Lange Levertijden' pagina. Meer weten over de levertijd van uw bestelde auto? Neem hiervoor contact op met de betreffende vestiging, zij kunnen u het beste informeren. Ook kunnen zij u voorzien van tijdelijk vervoer, indien de levertijd van uw voertuig toeneemt en u tijdelijk zonder vervoer zit. 

 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Worden er afleverkosten gerekend bij het kopen van een auto?

Ja, de afleverkosten zijn bij de aanschafprijs inbegrepen. 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Zijn er momenteel acties waarvan ik kan profiteren?

Ja, doorgaans kunt u iedere dag profiteren van een actie bij Broekhuis. We hebben alle acties verzameld op 1 pagina, zodat u de scherpste deals in één overzicht ziet! Van welke deal gaat u profiteren? 

Bekijk de acties

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat is het actuele aanbod aan occasions?

Ons aanbod aan occasions verandert iedere dag. Bent u op zoek naar een occasion? Via dit overzicht vindt u ons meest actuele aanbod aan occasions. Heeft u een occasion op het oog? Maak gerust een vrijblijvende proefrit bij de vestiging! 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik een auto huren?

Ja, dat kan! Bij Broekhuis Autoverhuur bieden wij diverse auto's en bedrijfswagens die u kunt huren. Vaak kunt u profiteren van extra scherpe deals. Ontdek daarom nu het aanbod en begin met onbezorgd rijden! 

Bekijk het aanbod

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Vragen over APK

Wat is een APK?

Om de veiligheid op onze Nederlandse wegen te bevorderen is de jaarlijks verplichte Algemene Periodieke Keuring (APK) ingevoerd. Tijdens deze keuring wordt uw auto of bedrijfswagen gecontroleerd op een aantal onderdelen die vanuit wet en regelgeving gesteld zijn;

  • Veiligheid: remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie
  • Milieu: uitstoot van CO2 (benzinemotoren) en roet (dieselmotoren)
  • Overig: voertuigbewijs, chassisnummer, kilometerstand en gebruikte brandstof

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is verplicht voor voertuigen ouder dan 4 jaar (diesel/lpg-modellen ouder dan 3 jaar)

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom de APK?

De APK is vanuit wet en regelgeving wettelijk verplicht om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. Maar de APK-keuring is niet van alle tijden, vanuit wet en regelgeving is de APK pas sinds 1994 wettelijk van kracht. We zeggen bewust ‘pas’, want in de jaren ervoor had er veel leed mee bespaard kunnen worden. Daarom benadrukken we nog maar eens de noodzaak van het professioneel laten uitvoeren van de APK-keuring. Een streven waar iedere weggebruiker baat bij heeft.

Gelukkig zijn voertuigen tegenwoordig van zichzelf betrouwbaarder, sterker en veiliger dan ooit dankzij innovatieve technologieën en het gebruik van nieuwe materialen. Daarom kan de RDW nieuwe wagens tot 4 jaar (diesels 3 jaar) met een gerust hart zonder jaarlijkse APK-check toestaan op de openbare weg.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wanneer moet mijn auto voor APK?

Uw auto of bedrijfswagen dient vóór de APK-vervaldatum gekeurd te zijn. De APK-vervaldatum verschilt per voertuig, daarom ontvangt u zo’n 6 weken voor de APK-vervaldatum van de RDW bericht om u te herinneren aan de APK.

Afhankelijk van de leeftijd en de brandstof waarop uw voertuig rijdt, dient uw auto doorgaans elk jaar APK gekeurd te worden. Voor nieuwe voertuigen begint de APK-plicht na 4 jaar (diesel- en lpg-modellen na 3 jaar). 

  • Op benzine en elektriciteit: na 4 jaar de eerste APK, dan na 2 jaar, daarna weer na 2 jaar, daarna elk jaar
  • Op diesel: na 3 jaar de eerste APK, daarna elk jaar
  • Op LPG (autogas), CNG en waterstof: na 3 jaar de eerste APK, daarna elk jaar

Gaat u na de APK-vervaldatum zonder nieuwe APK op weg met uw voertuig, dan riskeert u een boete.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe maak ik een APK afspraak?

Dat kan gemakkelijk via onze online werkplaatsplanner. Hier kunt u de benodigde gegevens zoals het kenteken van uw voertuig en uw contactgegevens invullen. Daarna kiest u het type onderhoud, in dit geval APK. Ook kunt u hier ervoor kiezen om ander onderhoud toe te voegen aan de afspraak, zo bespaart u een extra ritje naar de garage. Onderhoud gekozen? Dan kiest u de gewenste datum van de afspraak en de Broekhuis vestiging waar de APK wilt laten uitvoeren. Na bevestiging van de afspraak ontvangt u een e-mail met de details van de gemaakte afspraak.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik zelf iets doen om gemakkelijker door de APK te komen?

Ja, u kunt zelf al wat zaken voor de APK afspraak checken, zodat u uw voertuig zo goed mogelijk voorbereid op de keuring. Dit zijn de 5 meest voorkomende afkeurpunten:

  • Banden te weinig profiel: als u banden met te weinig profiel tijdig laat vervangen, optimaliseert u de wegligging van het voertuig wat ten goede komt van uw veiligheid.
  • Beschadigde ruitenwissers: strepen op uw ruit tijdens het gebruik van de ruitenwissers duidt op versleten of beschadigde ruitenwissers. Voor goed zicht onderweg dient u deze daarom tijdig te laten vervangen.
  • Defecte verlichting: controleer regelmatig of alle verlichting naar behoren functioneert en laat defecte verlichting vervangen.
  • Remproblemen: ervaart u tijdens het remmen problemen, zoals later dan normaal tot stilstand komen? Laat dan uw remmen controleren.
  • Te lage bandenspanning: bij tankstations vindt u doorgaans een luchtautomaat waarmee u uw banden kunt oppompen. In het boekje van het voertuig vindt u de juiste bandenspanning. Wist u dat met het rijden op te zachte banden, u meer brandstof verbruikt doordat de rolweerstand toeneemt? Als iedereen in Nederland voortaan met de juiste bandenspanning zou rijden, zou de CO2-uitstoot met tot wel 300 miljoen kilo per jaar omlaaggaan.

Neem gerust contact met ons op als u één van bovenstaande afkeurpunten hebt gesignaleerd bij uw voertuig. We helpen u graag!

Neem contact op

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Geldt de APK ook voor elektrische auto’s?

Ja, voor elektrisch aangedreven auto’s en bedrijfswagens gelden dezelfde APK verplichten als voor benzine aangedreven voertuigen. Dat betekent dat de elektrische auto de eerste 4 jaar is vrijgesteld van de APK. Daarna dient u het voertuig om het jaar (1x in de 2 jaar) APK te laten keuren. Na 8 jaar dient de elektrische auto ieder jaar gekeurd te worden.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Mijn auto is nog vrij nieuw, hoe zit het dan met de APK?

Heeft u een nieuwe auto of bedrijfswagen die op benzine of elektriciteit rijdt? Dan moet deze na het vierde levensjaar voor het eerst APK gekeurd worden. Daarna dient de wagen elke 2 jaar gekeurd te worden. Is de auto of bedrijfswagen 8 jaar of ouder? Dan moet deze elk jaar APK gekeurd worden.

Rijdt uw nieuwe auto of bedrijfswagen op diesel of lpg? Dan start de APK-verplichting na het derde levensjaar. Daarna dient de wagen direct elk jaar gekeurd te worden.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik mijn auto eerder laten keuren?

Ja dat kan tot 2 maanden voor de APK-vervaldatum. Komt het zo uit dat uw auto meer dan 2 maanden voor uw APK-vervaldatum naar de werkplaats gebracht wordt voor onderhoud of reparatie? Dan kunnen wij deze wel al voor u APK keuren. Dit heeft invloed op uw volgende APK-vervaldatum.

Als u uw voertuig maximaal tot 2 maanden voor de vervaldatum laat keuren, dan blijft de nieuwe APK-vervaldatum hetzelfde, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van de leeftijd en het type van uw voertuig). Als u langer dan 2 maanden van tevoren uw auto of bedrijfswagen laat keuren, dan verschuift u nieuwe APK-vervaldatum naar de datum van de APK-keuring plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van de leeftijd en het type van uw voertuig).

Een voorbeeld:
Uw APK vervalt op 1 juni 2021. Laat u uw auto op 23 april keuren (binnen 2 maanden voor 1 juni), dan blijft de nieuwe APK-vervaldatum hetzelfde, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van de leeftijd en het type van uw voertuig). Laat u uw auto op 23 maart keuren (meer dan 2 maanden voor 1 juni), dan wordt uw nieuwe APK-vervaldatum 23 maart, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van de leeftijd en het type van uw voertuig).
> Maak een APK afspraak

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat wordt gecontroleerd tijdens de APK?

Uw voertuig wordt gecontroleerd op verschillende onderdelen die vanuit wet en regelgeving gesteld zijn. Zo wordt onder andere het volgende gecheckt:

  • Veiligheid: remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie
  • Milieu: uitstoot van CO2 (benzinemotoren) en roet (dieselmotoren)
  • Overig: voertuigbewijs, chassisnummer, kilometerstand en gebruikte brandstof

Meer weten over de APK keuringseisen? De RDW heeft APK handboeken per type voertuig. Lees hier meer. 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik wachten tijdens de APK?

Ja, dat kan. Tijdens het wachten in de vestiging kunt u gebruikmaken van gratis WiFi en de koffie en thee hoek. Sommige vestigingen bieden extra services, dit verschilt per vestiging.

Wilt u wachten tijdens de APK? Dan raden we u aan om de afspraak telefonisch te maken, zodat u direct kunt afstemmen hoe laat uw auto gecontroleerd wordt en dat u in de vestiging wilt wachten.

Een APK keuring duurt doorgaans zo’n 45 minuten, mits deze niet wordt geselecteerd voor de steekproef door de RDW. Dit kan namelijk resulteren in extra wachttijd, net als eventuele noodzakelijke reparaties.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat is een steekproef van de RDW?

De RDW verricht bij ongeveer 3% van de in Nederland uitgevoerde APK-keuringen een steekproef. Een steekproef houdt in dat de RDW de APK-keuring nogmaals uitvoert. Deze herkeuring moet binnen 90 minuten na de uitgevoerde APK worden aangevangen. Tussen de keuringen door mag uw auto onze vestiging niet verlaten. Of uw voertuig geselecteerd is voor de steekproef weten wij pas nadat wij de APK van uw voertuig hebben afgerond. U bent verplicht om aan de RDW-steekproef mee te werken. Deze steekproef wordt uitgevoerd om de kwaliteit van de APK-keuringen te controleren.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Mijn APK is verlopen, wat nu?

Als uw voertuig niet op tijd APK gekeurd is, dan ontvangt u na het verlopen van de APK automatisch een boete van het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau). Deze boete bedraagt momenteel € 130,- + € 7,- administratiekosten. laat daarom uw voertuig op tijd APK keuren.

Ook als u uw voertuig niet gebruikt, dient deze wel gekeurd te worden. Deze verplichting vervalt als u ervoor kiest om uw voertuig tijdelijk te laten schorsen. Met een geschorst voertuig mag u niet de openbare weg op.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

APK verlopen?

Is uw APK verlopen? Dan mag u niet meer met uw voertuig rijden; behalve als u naar de garage rijdt voor de APK. Dit geldt tot uiterlijk 2 maanden na de APK-vervaldatum. Korte tijd na het verlopen van de APK ontvangt u automatisch een boete van het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau). Deze boete bedraagt momenteel € 130,- + € 7,- administratiekosten. Ook riskeert u een boete als u op weg gaat met een voertuig zonder APK.

Plan daarom vandaag nog een afspraak, om zo boetes en onveilige situaties te voorkomen. > Maak een afspraak

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Vragen over onderhoud

Hoe kan ik een afspraak maken?

U kunt online eenvoudig een afspraak plannen via onze werkplaatsplanner

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wanneer moet mijn auto onderhouden worden?

Moderne voertuigen hebben vaak een indicator op het dashboard dat aangeeft wanneer het tijd is voor onderhoud in de werkplaats. In dat geval gaat er een lampje branden en krijgt u een signaal hoeveel kilometer u nog kunt rijden voordat het onderhoud uitgevoerd moet worden. Is uw auto al eerder in werkplaats geweest? Dan kan het zijn dat er kaartje in uw auto aanwezig is waarop staat bij welke kilometerstand of op welke datum uw auto weer toe is aan onderhoud. Soms vindt u dit kaartje aan de zijkant van het dashboard of achter de zonneklep aan de bestuurderskant. 

Mocht u geen indicator of een kaartje hebben, dan vindt u doorgaans in het onderhoudsboekje van uw auto een onderhoudsschema dat gelinkt is aan de kilometerstand. 

Niet gevonden wat u zocht? Onze monteurs kijken graag met u mee of uw auto al toe is aan onderhoud. 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Ik ben net voor APK geweest, moet ik dan ook nog onderhoud laten uitvoeren?

Ja. Tijdens de APK keuring controleren de APK-keurmeesters uw auto of bedrijfswagen op een groot aantal punten, maar ze voeren geen onderhoud uit. Vervangen, smeren, verversen of bijvullen; daar is geen sprake van. Na de APK weet u of u met uw voertuig nog veilig kunt deelnemen aan het verkeer, maar niet of uw auto in de beste conditie is. Daarom is het belangrijk om naast APK ook regelmatig onderhoud te laten uitvoeren. 

Plan het onderhoud

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom onderhoud bij Broekhuis?

Als klant van Broekhuis kunt u rekenen op kwaliteit en specialistische vakkennis doordat wij officiële dealer zijn van 13 automerken, 5 bedrijfswagen merken én een motormerk.

Lees meer

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Moet ik de onderhoudsbeurt altijd bij de dealer laten uitvoeren?

Het onderhoud laten uitvoeren door de dealer biedt u de meeste voordelen, maar het is niet verplicht. Om aanspraak te maken op de garantie moet het onderhoud wél volgens de fabrieksvoorschriften uitgevoerd worden. Dit kunnen de technici van Broekhuis voor maar liefst 13 automerken, 5 bedrijfswagen merken én 1 motormerk doen. Zo bent u verzekerd van onbezorgd rijplezier en de zekerheid van garantie. 

Lees meer over merkonderhoud bij de dealer

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat is het verschil tussen een kleine en een grote beurt?

Regelmatig onderhoud zorgt op de lange termijn voor lagere onderhoudskosten. Maar uw auto heeft niet altijd evenveel onderhoud nodig. Daarom maken we onderscheid tussen 2 reguliere onderhoudsbeurten: de kleine beurt en de grote beurt. Zoals de naam doet vermoeden voeren wij meer werkzaamheden uit tijdens de grote onderhoudsbeurt. 

Lees meer over de werkzaamheden die uitgevoerd worden tijdens deze twee onderhoudsbeurten én wanneer u het beste welke onderhoudsbeurt kunt laten uitvoeren. 

Het verschil tussen de kleine en grote beurt

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat is een servicebeurt?

Tijdens een servicebeurt (of onderhoudsbeurt) voeren onze technici een aantal werkzaamheden uit aan uw voertuig om deze veilig, zuinig en in goede staat te houden. Hierdoor blijft uw auto, bedrijfswagen of motorfiets langer in goede staat, waardoor u er langer van kunt genieten en doorgaans voor een hogere restwaarde van de hand kunt doen. 

Staat uw volgende servicebeurt op de planning? Maak nu een afspraak in één van onze werkplaatsen. 
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom moeten de olie en het oliefilter vervangen worden?

Motorolie smeert de motor, verkoelt het motorblok en neemt rondzwevend vuil op waardoor dit niet in de motor blijft zitten. Het vuil dat in de olie terechtkomt wordt door het oliefilter eruit gefilterd, waardoor de olie weer schoon het motorblok instroomt. De kwaliteit van de olie en van het oliefilter neemt naarmate de tijd verstrijkt af. Dit kan leiden tot verstopte smeerkanalen en vuil in de motor, wat tot grote en daardoor dure motorschade kan leiden. Om dit te voorkomen is het daarom van groot belang om regelmatig de olie en het oliefilter te vervangen. De fabrikant van uw voertuig heeft de ideale frequentie van het vervangen van de olie en het oliefilter al bepaald, u hoeft enkel op tijd een afspraak te maken. Onze technici staan graag voor u klaar! 

Maak een afspraak

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik onderdelen en/of accessoires bestellen bij Broekhuis?

Ja dat kan! Wij hebben een ruim assortiment aan onderdelen en accessoires op voorraad. 

Bestel nu

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Vragen over elektrisch rijden

Hoe ver kan ik rijden met een elektrische auto?

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig, dit verschilt namelijk per accupakket en hangt ook nog af van andere variabelen zoals uw rijstijl en de weersomstandigheden.
Lees meer over de actieradius

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?

Het opladen van een elektrische auto werkt eigenlijk hetzelfde als het opladen van uw telefoon of laptop. Hoe snel de auto oplaadt is afhankelijk van de laadpaal en andere variabelen.
Zo werkt het opladen

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Is thuisladen mogelijk met een laadpaal?

Stapt u over naar elektrisch rijden? Dan is een laadpaal aan huis wellicht de ideale laadoplossing voor u. Broekhuis adviseert over en levert diverse laadpalen en laadpassen.
Ontdek de laadmogelijkheden

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat kost elektrisch rijden?

Wat elektrisch rijden kost hangt af van het type auto, uw rijstijl, de weersomstandigheden en andere zaken. We hebben aanschafkosten, tank/laad kosten en andere kosten vergeleken.
De kosten op een rij

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Vragen over autoschade

Ik heb autoschade, wat moet ik doen?

Dit hangt af van het soort schade dat u heeft; is de schade verzekerd of niet? Meld uw schade daarom eerst bij uw verzekeraar (of leasemaatschappij). Indien u de schade zelf wilt laten herstellen kunt u direct contact met ons opnemen.

Hulp nodig? Onze professionals staan voor u klaar met persoonlijk en passend advies. Bel ons gerust via 0341 - 75 11 60.

Digitaal uw schade melden voor reparatie? Dat kan via ons digitale intake-formulier (verzekerde schade) of het schadeformulier voor kleine schades.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat moet ik meenemen naar de intake?

Uw auto, uw rijbewijs, het kentekenbewijs deel 1 en deel 2, uw groene kaart en een ingevulde kopie van het Europees Schadeformulier. Bij het repareren van een kleine schade (zonder tussenkomst van de verzekering) hoeft u geen ingevuld Europees Schadeformulier mee te nemen.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe lang ben ik mijn auto kwijt?

Dit hangt af van het soort schade dat u heeft; een kleine reparatie kan binnen een uur gerepareerd zijn een complexere schade kan soms tot een week kosten. Over het algemeen bent u uw auto hooguit een week kwijt.
Omdat dit per schade verschilt, geven we u een indicatie van de tijd die we nodig hebben om de schade voor u te herstellen. Zo weet u precies waar u aan toe bent.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik vervangend vervoer krijgen?

We kunnen altijd vervangend vervoer voor u regelen, over het algemeen zijn hier voor u geen kosten aan verbonden. Dit is afhankelijk van de schade en uw verzekering.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Repareren jullie ook ruitschade?

Jazeker. Ruitreparatie is bij Broekhuis in veel gevallen gedekt door uw verzekering, doordat we erkend schadehersteller van autoruiten zijn via GlasGarant.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Zit er garantie op de gerepareerde schade?

Ja. Omdat wij volledig achter ons werk staan, geven wij op iedere schade afhandeling maar liefst 4 jaar garantie. Zo weten wij én u dat het werk uitmuntend is uitgevoerd en u daadwerkelijk weer onbezorgd op weg kan. Daarnaast wordt de eventuele Fabrieksgarantie volledig overgenomen.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Maakt het uit waar ik verzekerd ben?

Met vrijwel alle verzekeraars hebben wij nauw contact, waardoor we bijna altijd de schade rechtstreeks met uw verzekeraar kunnen afhandelen. Dit scheelt een hoop kosten en administratieve handelingen voor u als klant. Soms is er echter sprake van een eigen risico of de verrekening van BTW, waardoor u wel extra kosten hebt. Dit bespreken we met u tijdens de intake.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe werkt de betaling van het herstel van mijn autoschade?

Indien u aangeeft dat het om verzekerde schade gaat en u een Acte van Cessie ondertekend, handelen wij de schade rechtstreeks met de verzekeraar af. U betaalt in dat geval alleen uw eigen risico, als daar sprake van is. Dekt uw verzekering de schade niet of wilt u de kosten zelf betalen? Dan ontvangt u een factuur van ons. U kunt deze direct contant of met de pin betalen. In overleg kunt u de factuur ook aan ons overmaken binnen de geldige betalingstermijn.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Waarom moet ik mijn eigen risico eerst zelf betalen als het om verhaalbare schade gaat?

Het woord ‘eigen risico’ betekent een risico van eigen rekening. Als het om een verhaalbare schade gaat, dan keert de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij na het verhalen van de autoschade het eigen risico aan u uit.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe moet ik mijn schade verhalen?

Dit hangt af van de schuldvraag bij het ongeluk en uw verzekering. Komt u er niet uit, dan kunt u uw specifieke situatie aan ons voorleggen, we helpen u uiteraard graag. Bel gerust naar 0341 - 71 11 60.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Mijn auto is total loss, wat betekent dit?

Als uw auto total loss is, dan is deze onherstelbaar beschadigd. Dit wordt ‘technische total loss' genoemd. Indien de herstelkosten meer zijn dan de dagwaarde van de auto, dan wordt deze 'economisch total loss’ verklaard.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Vragen over verzekeringen

Wanneer heb ik een eigen risico?

U heeft géén eigen risico als:

  • U een verhaalbare casco schade heeft;
  • U alleen een wa-schade heeft veroorzaakt;
  • U een niet verhaalbare schade laat repareren door Broekhuis.
  • U kunt bij Broekhuis Goed Verzekerd dus in alle gevallen een eigen risico voorkomen.

Bij een niet verhaalbare casco schade is het belangrijk dat u uw schade laat repareren bij een Broekhuis schadeherstelbedrijf of bij een Broekhuis dealerbedrijf. Gezien het aantal vestigingen en de regionale spreiding is er altijd wel een vestiging van Broekhuis bij u in de buurt. Mocht een Broekhuis vestiging voor u moeilijk bereikbaar dan wel ver gelegen zijn, neemt u dan vooral contact op met één van de Broekhuis schadeherstelbedrijven. Zij zijn u in die gevallen graag van dienst met de haal- en brengservice. Als u voor het repareren van uw auto géén gebruikmaakt van een Broekhuis vestiging, dan heeft u wel een eigen risico. De hoogte daarvan is € 350,-.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat moet ik doen als ik schade heb?

Als u niet meer verder kunt rijden met de auto, neemt u dan direct contact op met onze 24/7 internationale hulpdienst (+31 - 24 - 360 20 60). Zij zorgen ervoor dat uw auto zal worden afgesleept. Vult u altijd zorgvuldig en compleet een schadeformulier in zodat op een juiste wijze wordt weergegeven wat er precies gebeurd is. Vergeet niet het schadeformulier te laten ondertekenen door de tegenpartij. Daarbij is het verstandig om geen discussie met de tegenpartij aan te gaan over wie schuldig is aan het ongeval. Ook vragen wij u om bij schade zo spoedig mogelijk, tijdens kantooruren, contact op te nemen met onze schade-afdeling (+31 - 341 - 75 11 45) om de schade te melden en het vervolg af te stemmen.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat moet ik doen als ik ruitschade heb?

Bij ruitschade kunt u contact opnemen met uw Broekhuis vestiging, de medewerkers helpen u graag verder. Bij reparatie door een Broekhuis schadeherstelbedrijf betaalt u immers géén eigen risico. Indien u buiten kantooruren direct hulp nodig heeft, bijvoorbeeld bij een ingeslagen ruit, kunt u contact opnemen met de 24/7 hulpdienst (+31 - 24 - 360 20 60).

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Heb ik recht op vergoeding van de kosten van vervangend vervoer?

Broekhuis Verzekeringen biedt u de service dat u mobiel kunt blijven als er onverhoopt schade optreedt. Afhankelijk van de gebeurtenis (waar en wat) heeft u recht op vergoeding van de kosten van vervangend vervoer:
Reparatie: Als de reparatie van schade als gevolg van een verzekerde gebeurtenis plaatsvindt bij een Broekhuis schadeherstelbedrijf, dan heeft u voor de gehele duur van de reparatie recht op gratis vervangend vervoer dat u beschikbaar zal worden gesteld door het Broekhuis schadeherstelbedrijf. De kosten van brandstof en bekeuringen zijn uiteraard voor u zelf.
Diefstal: Is uw auto gestolen, dan ontvangt u een vergoeding voor vervangend vervoer van maximaal € 35,- exclusief BTW per dag voor een termijn van maximaal tien dagen.
Total Loss: In geval het voertuig total loss wordt verklaard heeft u recht op een maximale vergoeding van € 35,- exclusief BTW per dag voor een termijn van maximaal twee dagen, te rekenen vanaf de bezoekdatum van de expert.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat gebeurt er bij schade of pech in het buitenland

Indien u bij een ongeval of pech niet meer kunt rijden, heeft u recht op vergoeding van de noodzakelijke kosten van het bergen en afslepen van de auto en het eventueel aangekoppelde object naar de dichtstbijzijnde garage waar de schade kan worden beoordeeld en/of hersteld. Neemt u hiervoor contact op met onze internationale alarmservice: +31 - 24 - 360 20 60.
Is de auto vervolgens niet binnen twee werkdagen te repareren, dan heeft u recht op vergoeding van de huurkosten van vervangend vervoer voor maximaal € 35,- exclusief BTW voor een termijn van maximaal 10 dagen. Als de schade naar beoordeling van de verzekeraar niet in het buitenland wordt hersteld en de terugreis middels een noodreparatie technisch niet verantwoord is, dan wordt het voertuig en eventueel het gekoppelde object naar een aan te geven adres in Nederland vervoerd. Ook zal het vervoer van de bestuurder en passagiers naar een aan te geven adres in Nederland worden geregeld. Eventuele aanvullende kosten zoals extra hotelkosten e.d. vallen niet onder de autoverzekering. Wij raden u aan daarvoor een reisverzekering te overwegen.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat zijn de gevolgen als er een schade geclaimd wordt op mijn polis?

De premie van een autoverzekering is gebaseerd op een bonus/malustabel. Dat betekent dat de korting op de premie wordt vastgesteld op basis van het aantal schadevrije jaren dat u aanvankelijk had opgebouwd en de bonus/malustrede die vervolgens aan u wordt toegekend. Afhankelijk of er niet verhaalbare schades ten laste van uw polis geclaimd worden, zal de bonus/malustrede jaarlijks worden aangepast. In de toepasselijke algemene voorwaarden treft u de volledige bonus/malustabel aan. Deze tabel maakt tevens inzichtelijk wat voor consequentie het claimen van een schade op de premiekorting heeft. Mocht u schade hebben, neem dan contact op met onze medewerkers, zij rekenen u de gevolgen graag voor.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Kan ik achteraf besluiten een geclaimd schade alsnog zelf te betalen, als dat gunstiger uitkomt dan de premie aanpassing?

Het is altijd verstandig om een goede afweging te maken tussen het claimen van schadekosten op uw verzekering of het zelf betalen daarvan. Het claimen van een schade kan gevolgen hebben voor uw opgebouwde bonus/malustrede en daarmee voor de premie die u betaalt (zie vraag: Wat zijn de gevolgen als er een schade geclaimd wordt op mijn polis?). Mogelijk is het goedkoper om een schade zelf in één keer te betalen in plaats van het te claimen op de verzekering. Als u schade heeft, bespreken onze medewerkers graag de beste optie met u. Zelfs als achteraf blijkt dat claimen niet verstandig was, kunt u er achteraf nog steeds voor kiezen een schade zelf te betalen. Dus ja, achteraf kunt u besluiten een geclaimde schade alsnog zelf te betalen.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wie verhaalt de schade op de tegenpartij?

Bij een volledige cascodekking zal de verzekeraar zich optimaal inspannen om de ontstane schadekosten te verhalen op een tegenpartij. Bent u echter alleen voor WA of WA-beperkt casco verzekerd, dan ligt dit anders. U heeft er bij deze verzekeringsvormen namelijk voor gekozen om het Casco-risico niet te verzekeren, maar dit risico zelf te dragen. Vandaar dat in die situatie het verhalen van uw Casco-schade op een tegenpartij bij uzelf is komen te liggen en niet langer bij de verzekeraar.

Daarom adviseren wij u om een verhaalrechtsbijstandverzekering af te sluiten indien u niet kiest voor de WA + Volledig Casco verzekeringsvorm. De inspanning om uw schadekosten te verhalen op derden valt dan namelijk onder de dekking van de verhaalrechtsbijstandverzekering.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe werkt de nieuwwaarde- en/of aanschafwaarderegeling?

Nieuwwaarderegeling Personenauto:

Heeft u een nieuwe auto gekocht bij Broekhuis en raakt deze auto binnen de geldende dekkingsperiode (standaard 1 jaar, maar uit te breiden naar 3 of 5 jaar) total loss of wordt de auto binnen die periode gestolen, dan zorgt de verzekeringsdekking ervoor dat u bij uw Broekhuis dealer weer een vergelijkbare nieuwe auto kunt kopen, zonder dat u hoeft bij te betalen.

Aanschafwaarderegeling Personenauto:

Heeft u een occasion bij Broekhuis aangeschaft die op het moment van aanschaf niet ouder is dan 10 jaar en raakt deze auto binnen de geldende dekkingsperiode (standaard 1 jaar, maar uit te breiden naar 3 of 5 jaar) total loss of wordt de auto binnen die periode gestolen, dan kunt u bij uw Broekhuis dealer voor hetzelfde aanschafbedrag weer een andere auto kopen. Standaard kent de Broekhuis Personenauto Verzekering voor de Nieuwwaarde-/Aanschafwaarderegeling een dekkingsperiode van 1 jaar. Deze periode is naar keuze uit te breiden naar 3 en 5 jaar.

Nieuwwaarderegeling bestelauto:

Heeft u een nieuwe bestelauto gekocht bij Broekhuis en raakt deze auto binnen de geldende dekkingsperiode (1 jaar of met Topdekking 3 jaar) total loss of wordt de bestelauto binnen die periode gestolen, dan zorgt de verzekeringsdekking ervoor dat u bij uw Broekhuis dealer weer een vergelijkbare nieuwe auto kunt kopen.

Aanschafwaarderegeling bestelauto:

Heeft u een bestelauto occasion bij Broekhuis aangeschaft die op het moment van aanschaf niet ouder is dan 6 jaar en raakt deze auto binnen de geldende dekkingsperiode (1 jaar of met Topdekking 3 jaar) total loss of wordt de auto binnen die periode gestolen, dan kunt u bij uw Broekhuis dealer voor hetzelfde aanschafbedrag weer een andere auto kopen. Standaard kent de Broekhuis Bestelautoverzekering voor de Nieuwwaarde-/Aanschafwaarderegeling een dekkingsperiode van 1 jaar. Heeft u gekozen voor onze Topdekking, dan is de dekkingsperiode zelfs 3 jaar.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Wat houdt een inzittendenverzekering in?

Broekhuis Goed Verzekerd kent twee verschillende vormen:

  1. Ongevallenverzekering voor Inzittenden
  2. Schadeverzekering voor Inzittenden

Hieronder geven we samengevat de dekking en het verschil aan:

Ongevallenverzekering voor Inzittenden
Een ongevallenverzekering voor inzittenden keert een van te voren vastgesteld bedrag uit, als een inzittende in de auto (bestuurder en/of meerijders) door een ongeval overlijdt of te maken krijgt met blijvende invaliditeit. Het maakt niet uit wie schuld heeft aan het ongeval. De uitkering betreft een van te voren vastgesteld bedrag, waardoor er dus geen verband bestaat tussen het uitgekeerde bedrag en de werkelijke schade. Wij wijzen u er op dat in geval van blijvende invaliditeit er een uitkeringsstaffel bestaat (mate van invaliditeit versus uitkeringspercentage). Deze staffel is opgenomen in de toepasselijke polisvoorwaarden.

Schadeverzekering voor Inzittenden
De schadeverzekering voor inzittenden vergoedt de schade die een inzittende van de auto (bestuurder en/of meerijders) door een ongeval heeft geleden. Het maakt niet uit wie schuld heeft aan het ongeval. Het gaat om materiële schade, letselschade en gevolgschade. In tegenstelling tot de eerder beschreven ongevallen verzekering voor inzittenden, is de uitkering bij deze verzekeringsvorm dus wel gerelateerd aan de werkelijk geleden schade. Uiteraard geldt er wel een maximumbedrag, welke staat vermeld op uw polis.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Hoe kan ik een dekkingsvorm wijzigen?

Natuurlijk kan het zijn dat u een dekking tussentijds wilt wijzigen. U kunt hiervoor contact met ons opnemen door te bellen naar 0341 - 75 11 45 of door contact op te nemen via dit formulier.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Is een alarmsysteem noodzakelijk?

Bij Broekhuis Verzekeringen geldt dat voor auto’s van de merken die door Broekhuis geleverd worden, tot een catalogusprijs van € 75.000,-, het affabriek alarmsysteem voldoende is. Er gelden dan geen aanvullende alarmeisen.

Verzekeringsmaatschappijen stellen met betrekking tot de alarmeisen allemaal hun eigen voorwaarden op. Het is daarom raadzaam om vooraf bij de verzekeringsmaatschappij te informeren welke eisen men stelt met betrekking tot het alarmsysteem. Vaak geldt de volgende regeling:

  • Categorie 1: bij een cataloguswaarde tot € 60.000,-
  • Categorie 2: bij een cataloguswaarde vanaf € 60.000,- tot € 79.999,-
  • Categorie 3: bij een cataloguswaarde vanaf € 80.000,- tot € 124.999,-
  • Categorie 4: bij een cataloguswaarde vanaf € 125.000,- en meer

Let op: hieraan kunnen geen rechten worden ontleent.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Ik wil nog een auto verzekeren. Kan ik de korting van de eerste verzekering daarvoor gebruiken?

Ja, een tweede auto kunnen wij tegen dezelfde bonus/maluskorting verzekeren zoals die van toepassing is voor uw eerste auto. Ook als de eerste auto niet bij ons is verzekerd. Wij ontvangen dan graag een recente kopie van uw polisblad en kunnen u dan dezelfde korting (maximaal 80%) bieden op de tweede auto. Let op: wij kunnen u wel dezelfde korting bieden, maar niet de schadevrije jaren van de eerste auto overnemen. Deze zijn immers al in gebruik op de eerste auto.
 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Mijn huidige verzekering opzeggen, hoe werkt dat?

U bent de verzekering aangegaan voor de periode van één jaar, waarbij u bij aanvang van de verzekering altijd 14 dagen bedenktijd heeft. Na één jaar wordt de verzekering automatisch verlengd. U kunt vanaf dat moment dagelijks opzeggen, waarbij de verzekering met in achtneming van 1 maand kan worden beëindigd.
Bij verkoop van de auto is de verzekering per datum van verkoop opzegbaar. Uiteraard dient u ons dit tijdig te melden, omdat beëindiging met terugwerkende kracht slechts voor een beperkte periode mogelijk is.
Opzegging dient altijd schriftelijk te geschieden middels een brief of via het door ons hiervoor ingerichte formulier. Uw opzegging graag voorzien van een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit bewijs ontvangt u bij het overschrijven van de auto op een andere eigenaar.

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Betaal ik bij het sluiten van een autoverzekering, naast de premie, nog andere kosten?

In het verleden brachten verzekeraars om diverse redenen poliskosten in rekening, denk bijvoorbeeld aan poliskosten bij de start van een nieuwe polis, een adreswijziging, wijziging van de verzekerde auto, wijziging van dekking, etc. Daarnaast werd per betaaltermijn ook incassokosten gerekend voor het uitvoeren van de incasso bij de bank.

Verzekeraars streven er naar zo transparant mogelijk te zijn en daarom is ervoor gekozen om af te stappen van het hierboven genoemde (tussentijds) doorbelasten van kosten en één duidelijke vaste kostenstructuur genaamd “servicebijdrage” te gaan hanteren. Dus geen tussentijdse kosten meer, maar elke betaaltermijn één bedrag waarin alles is meegenomen.

De hoogte van de servicebijdrage is afhankelijk van uw betaaltermijn:

  • Per maand:        € 1,83 inclusief assurantiebelasting (is € 1,50 excl.)
  • Per kwartaal:     € 1,83 inclusief assurantiebelasting (is € 1,50 excl.)
  • Per halfjaar:       € 1,83 inclusief assurantiebelasting (is € 1,50 excl.)
  • Per jaar:               € 3,63 inclusief assurantiebelasting (is € 3,00 excl.)

Opbouw van de premie is als volgt:

Premie tot eerstvolgende premievervaldatum: € XXX,XX
Servicebijdrage: € Y,YY
Subtotaal (XXX,XX + Y,YY): € ZZZ,ZZ
Assurantiebelasting 21% over € ZZZ,ZZ: € BBB,BB
Totaal te betalen premie (ZZZ,ZZ+BBB,BB): € TTT,TT

Voorbeeld van een maandpremie:

Maandpremie WA Volledig Casco premie: € 50,00
Servicebijdrage per maand: € 1,50
Subtotaal: € 51,50
Assurantiebelasting 21% over € 51,50: € 10,82
Totaal te betalen premie: € 62,32

N.B. De assurantiebelasting is bij iedere schadeverzekering verschuldigd en dient de verzekeraar aan de overheid af te dragen.

 

Is uw vraag voldoende beantwoord?

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden?

Onze medewerkers staan voor u klaar om uw vraag te beantwoorden. Stel uw vraag via onze chat, WhatsApp, het contactformulier of door te bellen naar 0341 - 75 11 87

Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Chat starten Bel ons 0341 - 751 187 Bekijk klantenservice pagina
1