Als bestuurder wil je goed voorbereid zijn op de winter. Zo kom je tijdens de wintervakantie niet voor verrassingen te staan. Wij hebben enkele tips en verkeersregels van Europese wintersportlanden voor je op een rij gezet over je reisvoorbereiding en je rijgedrag.

Krijg je ondanks de voorbereidingen toch pech onderweg? Wij geven ook advies voor verschillende pechsituaties.

Tips om winterpech te voorkomen of te verhelpen

Tip 1: Deuren
Voorkom dat deuren vastvriezen door deurrubbers op tijd in te smeren met talkpoeder of siliconenspray.

Toch vastgevroren?

  • Duw je deur even extra dicht, zodat het ijs breekt
  • Gebruik een föhn om het ijs te ontdooien

Tip 2: Sloten
Behandel de sloten met een vocht verdrijvend middel.

Bewaar een flesje slotontdooier buiten je auto. Laat geen water over de sloten lopen. Dit maakt de kans op bevriezing groter.

Tip 3: Vlokkende diesel
Bij vorst kunnen vlokken ontstaan in de diesel met gevolg dat de motor niet goed meer loopt en filters verstopt raken. Door de auto regelmatig te onderhouden en bij vorst korte ritten zoveel mogelijk te vermijden, is de kans op vlokkende diesel kleiner.
Bijna op je wintersportbestemming? Tank dan vlak voor aankomst. Diesel die in wintersportgebieden wordt verkocht is beter bestand tegen vlokvorming. 

Tip 4: Vorstbeveiliging
Zorg dat er genoeg antivries in het koelsysteem zit. Het is handig om in de winterperiode te laten controleren tot welke temperatuur het koelsysteem beveiligd is tegen vorst. Ook de ruitensproeiervloeistof moet voldoende zijn bijgevuld met antivries ruitenvloeistof.

Tip 5: AdBlue
Wanneer je auto gebruikmaakt van AdBlue, is het raadzaam dit in Nederland bij te vullen. Adblue is in het buitenland minder goed verkrijgbaar. Heb je het toch nodig? Dan kun je kijken op www.findadblue.com voor het dichtstbijzijnde verkooppunt.

Wat wel te doen in de winter

  • De ruitensproeier werkt niet.
    Leg op de sproeierkopjes een zakje warm water. Als het reservoir (door zomervulling) bevroren is, dan deze vullen met warm water.
  • Na het ijskrabben de auto starten en rustig wegrijden. 
    Zet de ventilator en airco aan op de sterkste en warmste stand en richt deze op de voorruit. Doe de centrale dashboardroosters even dicht, dan gaat er meer lucht naar de voorruit. Dit helpt bij het ontwasemen van de ramen.
  • Rijd weg in de tweede versnelling. 
    Dan is de kans op doorslippen een stuk kleiner, omdat de wielen dan niet meteen te snel gaan draaien. Geef niet teveel gas en laat de koppeling langzaam opkomen. Als je een automaat met Sneeuwstand hebt, gebruik deze dan. Deze stand zorgt ervoor dat je banden minder slippen.

Wat niet de doen in de winter

  • Zet de auto niet op de handrem
    De handrem kan vastvriezen. Zet de auto daarom bij stilstand in de versnelling als het gaat vriezen. Toch bevroren? Probeer de handrem nog harder op te trekken, dan gaat deze meestal los. Zo niet, dan de motor ca. 15 minuten laten draaien en de kachel hoog zetten. De handremkabel ontdooit dan vanzelf.
  • Giet geen heet water over een autoruit om het ijs er vanaf te halen.
    Dit kan ervoor zorgen dat de ruit wederom bevriest én het kan leiden tot ruitbreuk.

Een typische winter-rijstijl

Ook je eigen rijvaardigheid is van essentieel belang tijdens de koude winterdagen. Hieronder vind je tips van het ANWB Test- en Trainingscentrum

Gladheid
Bij gladheid: rij langzamer, houd meer afstand en stuur, accelereer of rem niet abrupt. Bij slippen: rem loslaten en rustig opnieuw proberen. Blijft de auto slippen, trap de koppeling in en stuur in de gewenste richting. Vermijd hard remmen, zelfs bij obstakels. Gebruik een bergwand of sneeuwwal in uiterste nood.

Winterbanden
Winterbanden geven betere grip op sneeuw en ijs en verminderen de noodzaak voor kettingen. Wissel naar winterbanden bij gemiddelde temperaturen onder 7°C en vervang alle vier de banden. Twee winterbanden kunnen gevaarlijk zijn. Gebruik winterbanden, ook als ze niet verplicht zijn, voor veiligheid en aansprakelijkheid.

Sneeuwkettingen
Leg sneeuwkettingen vroegtijdig om om lastige situaties te vermijden. Rijd niet harder dan 50 km/h met kettingen. Oefen thuis het omleggen van de kettingen, zodat je onderweg goed voorbereid bent.

Verplicht mee in de auto

Flitspaalsignalering

In een aantal Europese landen is het gebruik van een radardetector of van flitspaalsignalering op het navigatiesysteem verboden. Hoge boetes worden uitgedeeld. Wij raden aan om de software op de apparatuur geheel te verwijderen. De regels in de 5 populaire vakantielanden op een rij:

België
Apparaten die actief zoeken naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlicht camera’s zijn verboden. GPS-apparatuur dat gebruikmaakt van een openbare databank (POI) is toegestaan.

Duitsland en Zwitserland
Het gebruik en het bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Zelfs het vervoeren van deze apparatuur zonder dat de software in werking is, is niet toegestaan.

Frankrijk
Het gebruik en bezit van iedere vorm van flitspaalsignalering is verboden. De boete kan oplopen tot € 1.500 en de apparatuur wordt in beslag genomen.

Oostenrijk 
In Oostenrijk is alle apparatuur verboden die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlicht camera’s. GPS-apparatuur dat gebruikmaakt van een openbare databank (POI) is toegestaan.

Beperkte toegang in steden vanwege milieuzones

Sinds enkele jaren voeren Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland en Italië milieuzones in. In deze zones heb je beperkte of soms helemaal geen toegang met je auto. Dit heeft als doel de uitstoot van uitlaatgassen te verminderen. Tot sommige milieuzones heb je wel toegang met de auto dankzij een speciale milieusticker. Deze zijn o.a. verkrijgbaar in de winkel of op de website van de ANWB. Wij adviseren je deze aan te schaffen om een boete te voorkomen.

Vignetten in het buitenland

Vignet Oostenrijk
Vignet Oostenrijk
Vignet Zwitserland
Vignet Zwitserland

Oostenrijk
Voor zakelijk en toeristisch verkeer op Oostenrijkse snelwegen is een vignet verplicht. Deze kun je bij de snelweggrensovergangen kopen maar ook bij bijvoorbeeld de ANWB. Dit vignet dient op de ruit te zitten vóór je de grens passeert naar Oostenrijk. Daarbij zijn er verschillende vignetten voor auto’s en motoren. Een vignet is voor verschillende periodes te verkrijgen: 10 dagen, 2 maanden en een jaar.

Zwitserland
Ook voor alle Zwitserse autosnelwegen is een vignet verplicht, óók voor aanhangers en caravans. Het vignet kun je onder andere aanschaffen bij snelweggrensovergangen en bij de ANWB. Ook hier dient het vignet op de ruit te zitten vóór je de grens naar Zwitserland passeert. Zwitserland kent 1 vignet die een heel kalenderjaar geldig is.

Bespaar tijd op tolwegen

Met de Tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal kun je elektronisch tol betalen op het gehele Franse, Spaanse en Portugese snelwegennetwerk en bij automatische tolpoorten. Geen wachttijden, geen tickets en geen wisselgeld meer. Daarnaast kun je bij ongeveer 300 parkeerterreinen/garages met de tolbadge betalen.

Zo werkt het
Zodra de badge op je naam is gezet en geactiveerd dient deze te worden aangebracht op de voorruit, achter de achteruitkijkspiegel. Doe dit voordat je arriveert in Frankrijk! Vanaf dat moment kun je op de tolwegen de rijstroken kiezen aangeduid met een oranje T. Bij het tolstation dien je rustig te rijden (max 30 km/u) en 4 meter afstand te houden tot je voorganger. De badge wordt elektronisch herkend, waarna het licht op groen springt en je door kunt rijden. Achteraf wordt de tol van je bankrekening afgeschreven.

Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Bel ons 0341 - 751 100 Bekijk klantenservice pagina