De winter is in aantocht! Ga met een veilig én gerust hart de weg op.
Als bestuurder wilt u goed voorbereid zijn op de winter. Zo komt u tijdens de wintervakantie niet voor verrassingen te staan. Wij hebben enkele tips voor u op een rij gezet over uw reisvoorbereiding en uw rijgedrag. Ook hebben wij voor u verschillende verkeersregels van Europese wintersportlanden op een rij gezet. Krijgt u ondanks de voorbereidingen toch pech onderweg? Wij geven ook advies voor verschillende pechsituaties.
Wat niet de doen in de winter
- Tijdens het winterweer kunt u de auto beter niet op de handrem zetten, deze kan vastvriezen. Zet de auto daarom bij stilstand in de versnelling als het gaat vriezen. Toch bevroren? Probeer de handrem nog harder op te trekken, dan gaat deze meestal los. Zo niet, dan de motor ca. 15 minuten laten draaien en de kachel hoog zetten. De handremkabel ontdooit dan vanzelf.
- Giet geen heet water over een autoruit om het ijs er vanaf te halen. Dit kan ervoor zorgen dat de ruit wederom bevriest en het kan leiden tot ruitbreuk.
Wat wel te doen in de winter
- Werken de ruitensproeiers niet? Leg op de sproeierkopjes een zakje warm water. Als het reservoir (door zomervulling) bevroren is, dan deze vullen met warm water.
- Na het ijskrabben de auto starten en rustig wegrijden. Gelijk de blower vol aan op de warmste stand en richten op de voorruit. Doe de centrale dashboardroosters even dicht, dan gaat er meer lucht naar de voorruit. Heeft u airco? Gebruik die dan ook in de winter voor het ontwasemen van de ramen.
- Schakel de tweede versnelling in. Dan is de kans op doorslippen een stuk kleiner, omdat de wielen dan niet meteen te snel gaan draaien. Geef niet teveel gas en laat de koppeling langzaam opkomen. Goede kans dat u toch wegkomt in de sneeuw. Als u een automaat met Sneeuwstand hebt, gebruik die dan.
Een typische winter-rijstijl
Ook uw eigen rijvaardigheid is van essentieel belang tijdens de koude winterdagen. Hieronder vindt u tips van het ANWB Test- en Trainingscentrum
Gladheid
Als het glad is, kunt u beter niet snel sturen, accelereren of heftig remmen. Ga juist wat langzamer rijden en houd extra afstand. Als de auto ondanks rustig afremmen toch gaat slippen, laat dan de rem los en begin voorzichtig opnieuw te remmen.
Blijft de auto in een slip, trap dan de koppeling in en blijf steeds in de richting sturen waar u heen wilt. Ook al gaat u recht op een obstakel af, nooit op de rem gaan staan! U kunt alleen proberen het obstakel met sturen te ontwijken. In uiterste nood kan zelfs de bergwand of sneeuwwal als rem dienen.
Winterbanden
De grote voordelen van winterbanden zijn de betere grip op sneeuw en ijs en het feit dat u minder snel kettingen nodig hebt.
Het moment om zomerbanden in te wisselen voor winterbanden is als de gemiddelde dagtemperatuur onder de 7 graden Celsius komt.
Het is van belang dat alle banden door winterbanden worden vervangen, dus vier of geen. Montage van slechts twee winterbanden leidt tot slechter weggedrag van de auto.
Let op: ook al zijn winterbanden niet overal verplicht, we raden aan om ze wel te gebruiken voor uw veiligheid en om problemen met aansprakelijkheid bij een ongeval te voorkomen.
Sneeuwkettingen
Leg sneeuwkettingen liever te vroeg dan te laat om. U zult niet de eerste zijn die halverwege helling-op, als de auto echt niet verder wil, moet stoppen en dan in zo’n verre-van-ideale situatie kettingen om moet gaan leggen. In de meeste landen mag u met kettingen niet harder rijden dan 50 km/h.
Ons advies is om thuis eerst te oefenen met omleggen van de sneeuwkettingen, zodat u op het moment dat u ze echt nodig heeft niet voor verrassingen komt te staan.
Verplicht mee in de auto
In het ene land is het bezit van een veiligheidshesje en gevarendriehoek verplicht en in een ander land niet. Ditzelfde geldt voor een verbanddoos, reservelampjes en soms zelfs een brandblusser. Wij hebben een overzicht gemaakt van de meest voorkomende uitrustingseisen en verkeersregels in het buitenland.
Sommige eisen gelden niet voor Nederlands gekentekende voertuigen. Toch houdt de plaatselijke politie hier niet altijd rekening mee. Om onaangename discussies met oponthoud als gevolg te voorkomen, raden wij u aan om altijd de gevraagde uitrusting mee te nemen. Niet alleen om aan de eisen van elk land te voldoen, maar vooral voor uw eigen veiligheid.
Flitspaalsignalering
In een aantal Europese landen is het gebruik van een radardetector of van flitspaalsignalering op het navigatiesysteem verboden. Hoge boetes worden uitgedeeld. Wij raden aan om de software op de apparatuur geheel te verwijderen. De regels in de 5 populaire vakantielanden op een rij:
België
Apparaten die actief zoeken naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlicht camera’s zijn verboden. GPS-apparatuur dat gebruikmaakt van een openbare databank (POI) is toegestaan.
Duitsland en Zwitserland
Het gebruik en het bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Zelfs het vervoeren van deze apparatuur zonder dat de software in werking is, is niet toegestaan.
Frankrijk
Het gebruik en bezit van iedere vorm van flitspaalsignalering is verboden. De boete kan oplopen tot € 1.500,- en de apparatuur wordt in beslag genomen.
Oostenrijk
In Oostenrijk is alle apparatuur verboden die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlicht camera’s. GPS-apparatuur dat gebruikmaakt van een openbare databank (POI) is toegestaan.
Vignetten in het buitenland
Oostenrijk
Voor zakelijk en toeristisch verkeer op Oostenrijkse snelwegen is een vignet verplicht. Deze kunt u bij de snelweggrensovergangen kopen maar ook bij bijvoorbeeld de ANWB. Dit vignet dient op de ruit te zitten vóór u de grens passeert naar Oostenrijk. Daarbij zijn er verschillende vignetten voor auto’s en motoren. Een vignet is voor verschillende periodes te verkrijgen: 10 dagen, 2 maanden en een jaar.
Zwitserland
Ook voor alle Zwitserse autosnelwegen is een vignet verplicht, óók voor aanhangers en caravans. Het vignet kunt u onder andere aanschaffen bij snelweggrensovergangen en bij de ANWB. Ook hier dient het vignet op de ruit te zitten vóór u de grens naar Zwitserland passeert. Zwitserland kent 1 vignet die een heel kalenderjaar geldig is.
Bespaar tijd op tolwegen
Met de Tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal kunt u elektronisch tol betalen op het gehele Franse, Spaanse en Portugese snelwegennetwerk en bij automatische tolpoorten. Geen wachttijden, geen tickets en geen wisselgeld meer. Daarnaast kunt u bij ongeveer 300 parkeerterreinen/garages met de tolbadge betalen.
Zo werkt het
Zodra de badge op uw naam is gezet en geactiveerd dient deze te worden aangebracht op uw voorruit, achter de achteruitkijkspiegel. Doe dit voordat u arriveert in Frankrijk! Vanaf dat moment kunt u op de tolwegen de rijstroken kiezen aangeduid met een oranje T. Bij het tolstation dient u rustig te rijden (max 30 km/u) en 4 meter afstand te houden tot uw voorganger. De badge wordt elektronisch herkend, waarna het licht op groen springt en u door kunt rijden. Achteraf wordt de tol van uw bankrekening afgeschreven.