Dit is bi-directioneel laden
Heeft u al eens van de term ‘bi-directioneel laden' gehoord? Dit is een relatief nieuwe ontwikkeling in de elektrische wereld. Er zijn ondertussen steeds meer EV’s die deze optie bieden. In dit nieuwsbericht leggen we uit wat bi-directioneel laden is en hoe dit financieel voordelig voor u kan zijn.
Bi-directioneel laden houdt in dat het laden van stroom in twee richtingen plaatsvindt. Dit betekent dat een elektrische auto niet alleen opgeladen kan worden via een laadpaal, maar ook stroom kan teruggeven aan het elektriciteitsnet. Zo kunt u de accu van de EV gebruiken om uw huis van elektriciteit te voorzien. Tijdens piekuren is het zelfs mogelijk om stroom terug te leveren aan het net, wat voordelig is voor u!
Het ideale scenario is dat de accu van uw elektrische auto thuis of op kantoor wordt opgeladen (eventueel met zonne-energie) of tijdens daluren wanneer de stroom goedkoop is. Zodra u weer thuis bent of tijdens de piekuren (07:00 tot 09:00 uur en 17:00 tot 21:00 uur), levert u energie terug aan uw huis of aan het net.
Verschillende soorten van bi-directioneel laden
Vehicle-to-Grid (V2G)
Hierbij levert u de stroom uit uw EV terug aan het elektriciteitsnet. Dit kan handig zijn als er een overschot of een tekort aan stroom is op het net, bijvoorbeeld door wisselend vraag en aanbod van duurzame energie. U kunt dan geld terugkrijgen door stroom te leveren als de prijs hoog is. Deze stroom koopt u dan wanneer de prijs laag is.
Vehicle-to-Home (V2H)
Hierbij gebruikt u de stroom uit de auto om uw huis van energie te voorzien of als u een stroomstoring heeft en uw huis wilt blijven verlichten en verwarmen. U gebruikt dus de stroom vanuit uw auto om uw huis (tijdelijk) van stroom te voorzien.
Vehicle-to-Load (V2L)
Hierbij gebruikt u de stroom uit de EV om andere apparaten of voertuigen van stroom te voorzien. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld op vakantie gaat en je laptop of koelbox wilt opladen, of als je een andere elektrische auto wilt helpen die met een lege accu staat.

Hoe ziet de toekomst eruit?
De Nederlandse overheid heeft op dit moment een ‘pilot’ lopen als het gaat om bi-directioneel laden. Dit houdt in dat ons land als één van de eersten bi-directioneel laden uittest en loopt daarom voorop in ontwikkelingen en mogelijkheden tot bi-directioneel laden. Met de komst van bi-directionele laadpalen kunnen elektrische auto’s niet alleen rijden op duurzame energie, maar ook dienen als mobiele batterijen. Dit draagt bij aan een betere balans op het elektriciteitsnet en vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Als 1 op de 5 elektrische auto’s bi-directioneel kan laden en energie kan delen met de buurt, wordt netwerkoverbelasting voorkomen. Volgens de EU-afspraken in de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) zal bi-directioneel laden uiterlijk in 2030 overal in Nederland beschikbaar zijn.