''Bij Vattenfall en Feenstra kan iedereen elektrisch rijden''
Voor Broekhuis is duurzaamheid niet meer weg te denken. Om meer te weten te komen over de verduurzaming van een wagenpark spraken we met Philip Stokvis, International Fleet Manager & Strategic Buyer bij Vattenfall en haar dochter Feenstra. “Duurzaamheid zit in de kern van ons bedrijf. We werken met het motto 'within one generation fossil free' en zijn aangesloten bij de EV100.” De EV100 is een wereldwijd initiatief dat bedrijven samenbrengt om tegen 2030 hun eigen wagenpark volledig te elektrificeren.
Vattenfall is een toonaangevend Europees energiebedrijf dat al meer dan 100 jaar industrieën van elektriciteit voorziet, energie levert aan de huizen van mensen en onze manier van leven moderniseert door middel van innovatie en samenwerking. Vattenfall wil binnen één generatie fossielvrij leven mogelijk maken. Daarom stimuleert Vattenfall de transitie naar een duurzamer energiesysteem door groei in hernieuwbare productie en klimaat-slimme energieoplossingen voor haar klanten.
Installateur Feenstra is sinds 1947 uitgegroeid tot een actieve, innovatieve en veelzijdige dienstverlener. Ruim 1.700 bekwame en betrokken medewerkers staan dag in dag uit klaar voor meer dan 800.000 Nederlandse huishoudens. Feenstra werkt zowel voor woningeigenaren als voor woningcorporaties. Dankzij het uitgebreide netwerk van vestigingen zijn ze altijd dichtbij, overal in Nederland. In haar advisering én in de service zoekt Feenstra doelgericht naar bewezen technische oplossingen waarin duurzaamheid en wooncomfort hand in hand gaan.
Het wagenpark van Vattenfall bestaat uit ruim 600 voertuigen, waarvan bijna 100 een bedrijfswagen zijn. Philip Stokvis: “Bij Feenstra is dit anders. Als installateur werken we veel bij de mensen thuis en hebben we voornamelijk bedrijfswagens. Van de ruim 1.000 voertuigen die we hebben, rijden er 200 met een geel kenteken.”
Het hele ketenproces écht duurzaam
Ongeveer 65% van het wagenpark is besteld bij Broekhuis. Stokvis is blij met de samenwerking: “Namens Broekhuis is accountmanager Michel Stoit heel waardevol voor de relatie geweest.” De sustainability trace (het gehele proces van grondstof tot eindproduct) zoals Stokvis het noemt, is heel belangrijk voor Vattenfall en Feenstra. “Dit is de reden dat we vaak bij fabrikanten op de stoep staan om dit onderwerp te bespreken. We doen eerst onderzoek naar het bedrijf voordat we het merk toelaten binnen Vattenfall en Feenstra. Dit beleid hanteren we zowel nationaal als ook internationaal. Voor ons is het duurzame gebruik van de eindgebruiker niet het belangrijkste. Het hele ketenproces moet écht duurzaam zijn.“
Vattenfall en Feenstra ademen ondertussen al enkele jaren duurzaamheid. Stokvis: “Sinds 2018 hebben we onze medewerkers verplicht om volledig elektrisch (EV) of plug-in hybride te rijden. We hadden destijds nog een vast merkenbeleid. We zijn daarvan afgestapt, omdat in die periode te weinig auto’s van deze merken EV of plug-in hybride waren.” Op dit moment is 80% van het wagenpark met geel kenteken plug-in hybride of elektrisch. “De leasecontracten van de eerste elektrische auto’s lopen binnenkort af, terwijl we in 2030 pas fossielvrij hoeven te zijn. Dat is heel positief in mijn ogen”, zegt Stokvis trots.
Enthousiaste medewerkers
Nu is het moment gekomen dat Vattenfall en Feenstra dit ook kunnen doorvoeren op hun bedrijfswagens. “We hebben diverse testen met elektrische bedrijfswagens gedaan. Het aanbod is eindelijk zover dat de actieradius en het trekgewicht voldoende zijn om onze werkzaamheden uit te kunnen voeren.”
De medewerkers zijn heel enthousiast over het elektrisch rijden. “Je moet ze bij wijze van spreken iets temperen, want zoveel elektrische bussen heb ik nog niet”, vertelt Stokvis.
De medewerkers van Vattenfall en Feenstra werken in regio’s en rijden zo kortere en efficiënte routes. “Elke bus is voorzien van track&trace. Aan de hand hiervan hebben we gemeten hoeveel kilometers de werkbussen per dag rijden”, gaat Stokvis verder. “Gemiddeld legt een bus niet meer dan 130 kilometer per dag af. Tegenwoordig hebben de elektrische bedrijfswagens een actieradius van minimaal 300 kilometer. Iedereen in ons bedrijf kan dus elektrisch rijden!”
Vattenfall en Feenstra gaan de Ford E-Transit Custom inzetten en als uitwijk is de keuze gevallen op de Volkswagen ID. Buzz.
Omdat Vattenfall en Feenstra veel kennis hebben op het gebied van duurzaamheid en duurzaam rijden, hoefde Broekhuis enkel te voorzien in het aanbod dat past bij het beleid van de energiemaatschappij en het installatiebedrijf. Hebben organisaties behoefte aan meer advies bij het in kaart brengen van duurzame mobiliteitsopties, dan kunnen de professionals van Broekhuis hierin adviseren. Als een klant bijvoorbeeld een bedrijfswagen zoekt met een actieradius van 400 kilometer en 1.500 kilogram trekgewicht, maar een minder geschikt merk voor ogen heeft, dan wijst Broekhuis naar de alternatieven.