Prinsjesdag 2024: veranderingen in de mobiliteitsbranche
Elk jaar staat de derde dinsdag van september in het teken van Prinsjesdag; het begin van een nieuw werkjaar voor de regering. Wij hebben de belangrijkste plannen en aankondigingen op het gebied van mobiliteit voor de komende jaren op een rij gezet.
Verlaging van accijns op brandstof
In 2024 kon men profiteren van korting op brandstofaccijnzen. Goed nieuws voor automobilisten in 2025:
- In 2025 kan een jaar langer geprofiteerd worden van de huidige korting op brandstofaccijnzen. Daarnaast gaat ook de jaarlijkse indexatie van de brandstofaccijnzen niet door. Vanwege het niet indexeren wordt de voorgestelde maatregel hiermee voor 2025 in feite ruimer dan de accijnskorting in voorgaande jaren.
- Zoals de plannen nu zijn, zullen de brandstofaccijnzen in 2026 wel stijgen.
Bijtelling op bestelauto’s aangepast
Hierbij gaat het om de eindheffing ‘doorlopend afwisselend gebruik bestelauto’; ook wel bekend als de € 300-regeling.
- Deze eindheffing blijft bestaan en wordt vanaf 2025 jaarlijks verhoogd. Het nieuwe bedrag wordt volgens de plannen € 438.
Subsidie aanschaf EV verdwijnt
2024 is het laatste jaar dat subsidie kan worden aangevraagd voor de aanschaf van een (gebruikte) elektrische auto (EV).
- Tot en met 27 december 2024 kan met de SEPP-subsidie* € 2.950 voor een nieuwe en € 2.000 voor een gebruikte EV worden aangevraagd.
- In 2025 wordt het vaste tarief in de bpm voor EV’s € 660.
- Ook de SEBA-regeling* vervalt vanaf 1 januari 2025. Wilt u een bestelauto aanschaffen met € 5.000 subsidie, dan kunt u dat ten laatste doen in 2024.
*Onlangs zijn de SEPP-subsidie en SEBA-subsidie pot flink aangevuld. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kunt u vinden hoeveel geld nog beschikbaar is.
Betalen van motorrijtuigbelasting voor EV’s
Op dit moment betalen bezitters van een elektrische auto (EV) geen motorrijtuigbelasting (mrb). Dit zal vanaf 2025 veranderen.
- Vanaf 2025 moeten bezitters van een elektrische auto 25% mrb gaan betalen. Bovendien geldt dit tarief voor de provinciale opcenten die voor een auto moeten worden betaald.
- De tariefvoorstellen voor 2026-2030 zijn aangepast. Uit de plannen blijkt dat bezitters van een elektrische auto vanaf 2026 75% mrb gaan betalen. Dit betekent dat zij dan een korting van 25% krijgen. Dit is minder korting dan de vooraf bekendgemaakte 40%. Vanaf 2030 vervalt deze korting volledig.
Speciale PHEV-tabel vervalt
Op dit moment geldt voor plug-in hybride voertuigen een speciale tarieftabel om de bpm te bepalen.
- De aparte tarieftabel in de bpm voor plug-in hybride voertuigen (PHEV's) met hogere bedragen per gram CO2 vervalt vanaf 1 januari 2025. Dit komt door nieuwe Europese regelgeving die een andere manier introduceert om de CO2-uitstoot van PHEV's te berekenen.
- Door de strengere meetmethodes zal de CO2-uitstoot op papier waarschijnlijk hoger uitvallen. Plug-in hybrides worden daardoor straks mogelijk duurder.
- Auto’s met een oude typegoedkeuring gaan waarschijnlijk minder bpm betalen dan dat zij nu betalen.
Bpm-vrijstelling gehandicaptenregeling
Richt u een bedrijfswagen in voor gehandicaptenvervoer? Dan kunt u aanspraak maken op bpm-vrijstelling. Zodra u bpm-aangifte doet voor het voertuig, kunt u de te betalen bpm direct verrekenen met de teruggave.
Bpm bestelauto’s met onbekende uitstoot
Voor bestelauto’s waarvan de uitstoot onbekend is, wordt een uitstoot van 395 gram per kilometer gehanteerd om een bpm-bedrag vast te stellen. Voor bestelauto’s is dit een relatief hoge uitstoot. Het voorstel is om voor bestelauto's waarbij de CO₂-uitstoot niet kan worden bepaald, een standaardwaarde van 330 gram per kilometer te hanteren. Eventueel tegenbewijs dat wordt aangeleverd, moet qua betrouwbaarheid vergelijkbaar zijn met de WLTP-methode.
Verandering definitie (bestel)auto’s, vrachtauto’s en campers
De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en Belastingdienst gebruiken andere criteria om te bepalen of een voertuig een bestelauto, personenauto of vrachtauto is. Hierdoor kan het gebeuren dat u volgens de RDW in een bestelauto rijdt, terwijl de Belastingdienst het als een personenauto ziet. Dit kan leiden tot belastingaanslagen tot in de tienduizenden euro’s.
Daarom komt het kabinet met een ingrijpend voorstel: vanaf 1 januari 2027 vervallen grofweg alle fiscale voertuigeisen en zal de Belastingdienst enkel afgaan op de RDW-criteria.
Vragen naar aanleiding van Prinsjesdag?
Heeft u vragen naar aanleiding van de plannen van de regering? We helpen u graag!