Land Rover Defender Fuel Cell prototype
Land Rover klopt aan de deur van de toekomst met haar nieuwe Reimagine-strategie, waar 0,0 uitlaatemissies in 2036, plus netto emissievrije toeleveringsketen, producten én activiteiten deel van uitmaken. Land Rover’s nieuwste wapen in de strijd om een schoner leefklimaat heet Defender Fuel Cell Electric Vehicle – kortweg FCEV.
Mét behoud van oer-karakter
Het is opvallend dat Land Rover juist voor de Defender kiest als uithangbord van het innovatieve FCEV-concept, waarbij gebruik wordt gemaakt van waterstoftechnologie. Anderzijds wil het merk hiermee een statement maken: het oer-karakter van een originele 4x4 hoeft niet te verwateren bij de toepassing van nieuwe, duurzame technologieën. Historie en toekomst gaan dus prima samen.
Toevoeging op EV-modellen
Naar verwachting zal het Land Rover Defender Fuel Cell prototype dit jaar nog uit de startblokken komen voor de eerste tests. De waterstoftechnologie werkt als volgt: door middel van een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof wordt er elektriciteit opgewekt, om daarmee vervolgens de elektromotor van stroom te voorzien. Land Rover ziet de FCEV’s als toevoeging op de bestaande EV-technologie met lithium-ion batterijen.
Grote energiedichtheid
Hét voordeel van een Fuel Cell Electric Vehicle is de grote energiedichtheid. Bovendien is een auto als de Defender FCEV snel weer volgetankt en is er minimaal verlies van actieradius bij lagere temperaturen. Ideaal dus voor grotere voertuigen en langere afstanden, met name in zeer koude of zeer warme omstandigheden. Tijdens de eerste tests in het Verenigd Koninkrijk, zal Land Rover vooral kijken naar het brandstofverbruik en de offroad-capaciteiten. Het is en blijft immers een Land Rover.