- x 20.09.2023
Nieuws algemeen Vers van de rolband

Prinsjesdag 2023: veranderingen in mobiliteitsbranche

Elk jaar staat de derde dinsdag van september in het teken van Prinsjesdag; het begin van een nieuw werkjaar voor de regering. Dit jaar ontbreken de grote plannen vanwege de demissionaire status van kabinet-Rutte IV. Wij hebben de belangrijkste plannen en aankondigingen op het gebied van mobiliteit voor de komende jaren op een rij gezet.

Reiskosten

  • Vorig jaar steeg de onbelaste reiskostenvergoeding al van €0,19 naar €0,21. Volgens de huidige plannen stijgt deze vergoeding per 1 januari, namelijk naar €0,23 per zakelijke kilometer.

  • De regeling rondom OV-kaarten wordt versimpeld. De werkgever kan dan eenvoudiger belastingvrij een OV-kaart verstrekken, vergoeden of ter beschikking stellen, op voorwaarde dat de OV-kaart wel eens voor zakelijke ritten wordt gebruikt.

Bpm verhoging per 2025

Bent u van plan om een nieuwe auto te kopen of te importeren? Dan wordt dat de komende jaren duurder door een verhoging van de Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen (bpm). De bpm bestaat uit twee delen: een vast deel ofwel vast starttarief (vaste voet) en een variabel deel dat afhankelijk is van de uitstoot van het voertuig. Per 1 januari 2024 stijgt het vaste starttarief met €40 naar €440. Per 1 januari 2025 is het kabinet voornemens om het vaste starttarief verder te verhogen naar ongeveer €600. Het variabele deel blijft vooralsnog ongewijzigd.

Overweegt u een bedrijfswagen aan te schaffen? Dan kunt u nog tot en met 31 december 2024 gebruikmaken van de bpm-vrijstelling. Vanaf 1 januari 2025 zal er vanaf registratie (en dus levering) belasting worden geheven over de hoeveelheid CO2-uitstoot. Hierdoor kunnen bedrijfswagens gemiddeld €10.000 duurder worden in aanschaf. Wij informeren u graag over deze wijziging, neem daarvoor contact met ons op via dit formulier.

Wijzigingen subsidie elektrische auto’s en bedrijfswagens

De subsidie voor elektrische voertuigen is opnieuw bepaald, dit brengt een verlaging mee voor nieuwe elektrische auto’s. Voor bedrijfswagens blijft het tarief gelijk, al zit er minder in de subsidie pot komend jaar.

  • De aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s (SEPP) daalt* van €2.950 naar €2.250. De aanschafsubsidie voor elektrische occasions blijft daarentegen tot 2025 ongewijzigd, dus bij aankoop van een EV occasion maakt u aanspraak op €2.000 zolang het budget strekt. Het kabinet is voornemens om deze stimuleringsregeling per 1 januari 2025 te stoppen. 

    * Later, op 5 oktober 2023, is aangegeven dat deze aanpassing van de regeling toch wordt teruggedraaid, terug naar de oorspronkelijke afbouwreeks zoals aangekondigd in 2020. Dit om de regeling voor particuliere nieuwe EV's weer aantrekkelijker te maken. Lees de huidige regeling hier.  

  • Vanaf 9 januari 2024 wordt de subsidiepot voor Subsidie emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) weer gevuld, ditmaal met 60 miljoen euro. Hierdoor kunt u komend jaar weer tot maximaal €5.000 subsidie aanvragen bij aanschaf of het leasen van een elektrische bedrijfswagen.

  • Ook in 2024 kunt u Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aanvragen als u van plan bent om een uitstootvrije vrachtwagen te kopen of leasen. Komend jaar is hiervoor 4 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Bijtelling ‘Auto van de Zaak’ ongewijzigd

Wie met de auto van de zaak meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt betaalt bijtelling: een bedrag dat bij het belastbare inkomen in box 1 wordt opgeteld. Dit is een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto. Komend jaar blijven deze percentages voor de bijtelling ongewijzigd:

  • 22% van de cataloguswaarde voor auto’s met een verbrandingsmotor

  • 16% voor volledig elektrische auto’s

De maximale catalogusprijs waarvoor het verlaagde tarief van 16% geldt blijft hetzelfde als afgelopen jaar, namelijk €30.000.

Motorrijtuigenbelasting stijgt voor campers & oldtimers

Eigenaren van oldtimers en campers gaan komende jaren meer motorrijtuigenbelasting betalen. Ook het vervoeren van o.a. paarden wordt duurder.

  • Tot en met 2025 geldt een kwarttarief van de motorrijtuigenbelasting voor kampeerauto’s. Per 1 januari 2026 wordt dit verhoogd naar een halftarief. Hierdoor zullen eigenaren van campers geen 25% maar 50% van het tarief voor personenauto’s gaan betalen.

  • De vrijstelling voor oldtimers van 40 jaar en ouder wordt vanaf 2028 versoberd tot voertuigen met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1988.

  • Voor het gebruik van een paardentrailer (niet-beroepsmatig) wordt ditzelfde voordeel van een kwarttarief volledig afgeschaft per 1 januari 2026. Ook het verlaagde btw-tarief voor specifieke goederen voor de landbouwsector wordt afgeschaft.

APK-uitzondering bij schorsing verduidelijken

Is het kenteken van uw auto geschorst? Dan betaalt u tijdens de schorsing geen motorrijtuigenbelasting. In ruil daarvoor mag de auto in die periode niet op de openbare weg. De uitzondering op deze regel is wanneer u met de auto naar de garage moet voor de apk-keuring. Deze uitzondering wordt verduidelijkt in de wet: u mag alleen op de dag van de apk met de auto naar de garage, dus niet de dag ervoor of erna.

Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Chat starten Bel ons 0341 - 751 187 Bekijk klantenservice pagina