- x 23.09.2022
Nieuws algemeen Vers van de rolband

Foto:  © Ministerie van Financiën

Miljoenennota 2023: Veranderingen in de mobiliteitsbranche

Wie elk jaar een paar dagen voor de derde dinsdag van september het nieuws goed volgt, weet dat er weinig verrassingen overblijven op Prinsjesdag zelf. Op het gebied van mobiliteit was er dit jaar ook al het één en ander uitgelekt. Veelvuldig werd er vooraf reeds gesproken over het verhogen van de onbelaste kilometervergoeding. Dit is voor veel automobilisten, die met hun privéauto naar hun werk rijden, goed nieuws. Waren de andere aankondigingen net zo positief? Hieronder de belangrijkste wijzigingen voor u als weggebruiker vanuit de Miljoenennota 2023 van regeringspartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie.

Verhoogde onbelaste reiskostenvergoeding

De meest besproken (gelekte) aankondiging vlak voor de Miljoennota 2023, is de verhoogde onbelaste reiskostenvergoeding. Op het gebied van mobiliteit een positieve wijziging die op Prinsjesdag door de koning is voorgedragen. Hoe ziet de onbelaste kilometervergoeding er in de toekomst uit? De onbelaste kilometervergoeding wordt vanaf 1 januari 2023 verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. Vanaf 2024 kunt u zelfs een belastingvrije reiskostenvergoeding van maximaal € 0,22 per kilometer ontvangen.

Accijnsverlaging verlengd

De meeste weggebruikers slaakten dit jaar op de derde dinsdag van september een zucht van verlichting. Tijdens het voordragen van de Miljoenennota werd namelijk duidelijk dat de accijnsverlaging van brandstof wordt verlengd tot 1 juli 2023. Dit is goed nieuws voor iedereen die regelmatig bij het tankstation staat en met de ogen half dichtgeknepen naar het oplopende bedrag kijkt. De verlaging zou eerst op 1 januari 2023 worden ingetrokken, echter is deze nu met een half jaar verlengd in 2023.

Belastingen bedrijfswagens omhoog

De bpm-vrijstelling, die we gewend zijn bij bedrijfswagens, wordt afgebouwd met als einddoel om dit voordeel in 2025 volledig op te schorten. Bpm staat voor Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen. Deze wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is een extra belasting (naast de BTW) op de aanschaf van de auto. Daarnaast verandert de verrekening van de bpm ook. Om ‘groener ondernemen’ te stimuleren, wordt vanaf 2025 de bpm alleen nog maar berekend op basis van de CO2-uitstoot. 

Hiernaast wordt de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bedrijfswagens van ondernemers verhoogd. In 2025 gaat het om een verhoging van 15%, in 2026 zal de MRB verder omhoog gaan met 6,96%.

UPDATE: Staatssecretaris Van Rij heeft in november 2022 kenbaar gemaakt toch af te zien van het voornemen om de motorrijtuigenbelasting te verhogen. Hij wil ondernemers niet te veel belasten.

Korting bijtelling elektrische auto’s

Maar hoe zit het met de bijtelling op elektrische auto’s? Iedere Prinsjesdag is het spannend, of dit onderwerp benoemd wordt tijdens het voordragen van de Miljoenennota. Voor 2023 en 2024 is er goed nieuws te melden. De bijtelling van elektrische auto’s blijft in deze jaren gelijk, maar wordt in de toekomst wel afgebouwd. Op dit moment krijgen leaserijders van elektrische auto’s een korting van 6 procent op de bijtelling (16% tegenover 22% bij niet-elektrische auto’s). In 2025 begint de afbouw van deze korting en stijgt de bijtelling naar 17%.

Deze korting kon tot een bedrag van € 35.000 worden toegepast bij een elektrische auto. Kostte een elektrische auto meer dan dit bedrag, dan betaalde u op iedere euro meerwaarde een bijtelling van 22 procent. In 2023 wordt dit verlaagd tot een bedrag van € 30.000 van de aanschafswaarde. Deze zogenoemde “cap” van € 30.000 blijft tot 2025.
 

Geïnteresseerd in elektrisch rijden? Bekijk hier de elektrische auto’s van Broekhuis
Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Chat starten Bel ons 0341 - 751 187 Bekijk klantenservice pagina