Prinsjesdag 2021: maatregelen auto & mobiliteit
Op Prinsjesdag werd het nieuwe pakket aan belastingplannen voor 2022 gepresenteerd. In deze plannen zijn ook maatregelen rondom ‘auto & mobiliteit’ opgenomen. We zetten voor u de belangrijkste punten op een rij.
Om de aanschaf van elektrische voertuigen door particulieren te stimuleren, heeft de overheid voor komend jaar 600 miljoen euro extra subsidie berekend. Wel wordt er op andere vlakken gesnoeid in subsidies.
Aangepaste bijtelling elektrische auto’s
Dit jaar bedraagt de bijtellingskorting 10%, deze gaat volgend jaar conform verwachting naar 6%. Hiermee komt het bijtellingstarief voor EV’s neer op 16%, in plaats van het normale tarief van 22%. Deze belastingregeling is tot en met 2025 vastgelegd.
Wel wordt de cap, de catalogusprijs van nieuwe auto’s waarover deze korting van toepassing is, vanaf 2022 in 2 stappen verlaagd. De cap bedraagt vanaf 1 januari 2022 € 35.000,- en vanaf 2023 € 30.000,-. Voor het overige bedrag boven de cap geldt het gangbare bijtellingspercentage van 22%.
Met het verlagen van dit bijtellingsvoordeel-plafond worden middenklassenauto’s aantrekkelijker. Dit komt doordat het voordeel voor duurdere auto’s kleiner wordt, doordat het plafond waarvoor de korting geldt sneller bereikt is en er dus voor een groter gedeelte van het bedrag een hogere bijtelling geldt.
Aanschafsubsidie voor occasions
Door middenklassenauto’s aantrekkelijker te maken verwacht de overheid dat er meer populaire ‘goedkopere’ elektrische auto’s na enige tijd op de tweedehandsmarkt terechtkomen en zo een goede optie zijn voor particulieren. En om de verkoop van tweedehands EV’s extra te stimuleren, komt er de komende 3 jaar 10 miljoen euro aan aanschafsubsidie bij. Het subsidiebedrag per verkochte elektrische occasion blijft € 2.000,- waardoor meer mensen gebruik kunnen maken van deze subsidie (SEPP).
Aanschafsubsidie voor nieuwe auto’s
Het subsidiebedrag per nieuwe auto daalt wel de komende jaren, aangezien de prijzen van elektrische auto’s dalen en er vanuit de markt meer animo blijkt voor elektrische voertuigen. In 2022 bedraagt de subsidie € 3.350,-, in plaats van de geplande € 3.700,-. De daarop volgende jaren zal deze subsidie blijven dalen.
Aanschafsubsidie voor elektrische bedrijfswagens
Ook de aanschaf van elektrische bedrijfswagens wordt aangemoedigd met extra subsidie. Hiervoor heeft de overheid 28 miljoen euro extra gereserveerd. Ondernemers kunnen nu al tot € 5.000,- subsidie (SEBA) krijgen bij de overstap naar een elektrische bestelbus. Omdat steden vanaf 2025 zones mogen aanwijzen waar alleen schone bedrijfswagen mogen rijden, wordt verwacht dat steeds meer ondernemers gaan overstappen naar elektrisch rijden en gebruik willen maken van deze subsidie.
Wijzigingen BPM
Vanaf 1 januari 2022 verandert er een en ander op het gebied van onze registratiebelasting (bpm) op diesel- en benzineauto’s. Zo wordt de bpm-tabel aangepast met nieuwe belastingtarieven. “Nieuwe auto’s worden gelukkig steeds milieuvriendelijker door technologische ontwikkelingen. Dit betekent echter dat er steeds minder bpm wordt betaald. Deze belastinginkomsten zijn wel belangrijk voor overheidsuitgaven. Daarom wordt de bpm-tabel aangepast”, aldus de overheid.
Meer hierover weten? Lees het op de website van rijksoverheid.nl.
Overige vragen?
Neem gerust contact op met uw verkoopadviseur om al uw vragen te stellen. We helpen u zo goed mogelijk op weg!