Samenwerking waar je (zonne-)energie van krijgt
Broekhuis beweegt mensen. Het liefst zo efficiënt en duurzaam mogelijk. In de ideale wereld zouden we allemaal op zonne-energie rijden, maar die realiteit lijkt nog ver weg. Of toch niet?
Solar Team Twente houdt zich bezig met het voortbewegen van de mens op de meest milieuvriendelijke manier. Wie wel van een uitdaging houdt, innovatie toejuicht en endurance racing in zijn of haar bloed heeft, kan niet om de tweejaarlijkse Solar Challenge heen: een ruim 3.000 km durende tocht dwars door Australië waarbij de knapste koppen ter wereld tegen elkaar strijden met hetmeest efficiënte voertuig – op zonne-energie. Voor Broekhuis reden om op te treden als één van de belangrijkste sponsoren van het team uit Twente.
Winst binnen handbereik
Elk deelnemend team van de Solar Challenge is opgebouwd door een groep van technisch uitstekend onderlegde studenten. Hierop vormt Team Twente allerminst een uitzondering. 2019 was de laatste keer dat de beroemde race van Darwin, via Alice Spring naar Adelaide door tientallen zonnewagens werd verreden. En nog nooit zat Team Twente zó dichtbij de winst als toen. Een crash liet die droom uiteenspatten. Althans, voor dat moment, want de initiators zijn meer vastbesloten dan ooit om hun kwaliteiten aan de wereld te tonen. In 2021 moet het gaan gebeuren! Echter, wie het studentenleven een beetje kent, weet ook dat elke euro een paar keer wordt omgedraaid. En dus zijn sponsoren hard nodig om het hightech wereldje een flinke boost te geven…
Van iOn naar e-208
Met Broekhuis had de voorganger van Remco Hoen, Accountmanager bij Solar Team Twente, goed beet. En daar plukt de 20-jarige nu nog steeds de vruchten van. Chris Boensma (37), vestigingsdirecteur bij Broekhuis Peugeot in Enschede, vertelt hoe hij en Team Twente met elkaar in contact kwamen: “Acht jaar geleden werd Broekhuis Peugeot benaderd voor een mogelijke samenwerking.
Het comfort, de souplesse en acceleratie: het is een unieke belevenis
Op dat moment hadden we net de iOn gelanceerd, Peugeot’s eerste volledig elektrisch aangedreven auto. Aanvankelijk leek het daarom een goed idee om de sponsoring vanuit het merk uit te dragen. Echter, omdat het een regionaal team betreft, bleek de connectie met een dealernetwerk uit de regio toch logischer. Het is ongekend in wat voor stroomversnelling de ontwikkeling van de elektrische auto sindsdien is gegaan. Met als resultaat dat we tegenwoordig een hele mooie Peugeot e-208 ter beschikking kunnen stellen aan Solar Team Twente.”
Promotiebeelden
Chris nam tijdens zijn opleiding de elektrische auto als afstudeerproject; daarmee is de techniek hem allesbehalve vreemd. “De technologie heeft mij altijd al geïntrigeerd. Aan het rijden met een elektrische auto kan ik heel goed wennen; het comfort, de souplesse en acceleratie: het is een unieke belevenis.” Ook Remco neemt regelmatig plaats in de elektrische 208. “Als het even kan, neem ik meteen de Peugeot van Broekhuis mee naar afspraken. Daar zijn overigens promotiebeelden van, gemaakt voor social media doeleinden. Het is gewoon een hartstikke mooie wagen: relaxed, fijn, rustig; een geweldige ervaring!”
Kennisoverdracht = key
Met hetzelfde enthousiasme voert Remco zijn dagelijkse taken uit als Accountmanager, waarbij hij naast het onderhouden van partnercontacten, ook deelneemt aan het Marketing & Communicatie Team. “Ik heb er zelfs mijn studie Biomedische Technologie aan Universiteit Twente anderhalf jaar lang voor ‘on hold’ gezet. Dat geldt overigens voor iedereen die actief aan dit project meewerkt. Zodoende wordt er elke twee jaar een ander team aangesteld om zich met de Solar Challenge bezig te houden. Hoe leuk ik dit dus ook vind, het is van tijdelijke aard. Daarom is kennisoverdracht ‘key’.”
Net zo tijdelijk is de houdbaarheidsdatum van de zonnewagen. “Je zou denken dat het efficiënter is om het voertuig elke twee jaar te evolueren, zij het niet dat de organisatoren van de Challenge steeds weer nieuwe regels verzinnen waardoor je vrijwel vanaf een blanco vel papier opnieuw kunt beginnen met ontwerpen. Belangrijkste reden hiervoor is dat we getriggerd raken om te blijven innoveren en steeds weer met iets nieuws te komen wat nóg beter, sneller én efficiënter is. Wat dat betreft zou je de vergelijking kunnen trekken met de Formule 1.”
Duurzame samenwerking
Klinkt goed natuurlijk, mobiliteitspartner zijn van één van de sterkste World Solar Teams. Maar de samenwerking is duurzamer dan dat. “Broekhuis is altijd op zoek naar jong talent en komt daarom graag in contact met de studenten. Het is dus een wisselwerking”, aldus Chris. “Daarnaast zijn de sponsoren van team Twente nauw met elkaar verbonden. Behalve dat we voor de activiteiten in Nederland een auto ter beschikking stellen, vormen we samen met alle partners één front tijdens evenementen en bijeenkomsten die duurzame mobiliteit promoten. We helpen dus de studenten, maar ook ons eigen netwerk.” Remco bevestigt: “Het is belangrijk dat dit thema onder de aandacht komt en blijft. Vandaar dat we medescholieren proberen te enthousiasmeren en inspireren door middel van voorlichting. Het gaat immers niet goed met het klimaat. Dit is onze manier om een steentje bij te dragen aan een duurzamere toekomst.”
Geheim recept
Op de vraag of er ook een geheim recept is voor het bouwen van de beste zonnewagen uit het veld, antwoordt Remco met een lach: “Die is er zeker, maar kan ik hier niet vertellen.” Hij heeft 18 collega’s die hem dat niet in dank zouden afnemen, zó competitief is de World Solar Challenge. Nederland is opvallend goed vertegenwoordigd én succesvol gebleken in de strijd der zonnewagens. Tot op heden ontbreekt de nummer 1 positie nog in de erelijst van Team Twente. Remco is erop gebrand om dit keer te laten zien wat ze écht in huis hebben: “Oktober 2021 staat dik gearceerd in de agenda. Wel of geen corona, onze auto zal klaar zijn.”