Lancia gaat in Europa opnieuw de concurrentiestrijd aan
In 2021 kondigde Lancia haar terugkeer naar Europa aan nadat het merk zich in 2014 uit Europa had teruggetrokken. Het ging niet goed met het merk en het leek er sterk op dat Lancia zou ophouden te bestaan. Nu keert Lancia dus terug met veel zelfvertrouwen en een duidelijk plan voor ogen. Net als DS Automobiles en Alfa Romeo heeft Lancia van autofabrikant Stellantis 10 jaar de tijd gekregen om zich op de markt te bewijzen. “We zijn ons er zeer van bewust dat we maar 1 kans krijgen. Daarom nemen we de terugkeer van ons merk ook zo serieus”, zegt Luca Napolitano, bestuursvoorzitter van Lancia. Het Italiaanse merk legt de focus op mooie design en goede kwaliteit. Zo wil het merk tegen de felle concurrentie in Europa opboksen.
Geschiedenis van Lancia
Lancia werd in 1906 opgericht door Vincenzo Lancia. Een jaar later kwam de eerste auto uit; de Alfa. De jaren daarna zat Lancia bepaald niet stil. In 6 jaar tijd werden er 6 modellen uitgebracht en ging alles voor de wind. Na de Tweede Wereldoorlog ging het echter bergafwaarts met het merk en, na een aantal foute beslissingen en ongelukkige gebeurtenissen in onder andere de racewereld, dreigde het merk failliet te gaan. Door succesvolle modellen zoals de Flaminia ging het weer een tijd beter met het merk, maar na een lange periode van verliezen werd Lancia gedwongen zich uit Europa terug te trekken. Lancia ging zich richten op de verkoop in Italië waar het merk verrassend populair bleef.
Lancia modellen
Lancia Pu + Ra HPE
Lancia heeft een conceptauto uitgebracht waar autoliefhebbers hopelijk warm van zullen worden; de Lancia Pu + Ra HPE. Het unieke design werpt een blik op het verleden en de toekomst. De auto heeft aan de buitenkant allemaal kenmerken van oude modellen, maar dan met een modern accent. De binnenkant moet een huiskamergevoel geven. Er zitten stoelen in van luxe meubelfabrikant Cassina en zelfs aan een bijzettafel en tapijt is gedacht. Alles is natuurlijk elektrisch en uitgerust met de nieuwste technologieën. Dit is een conceptmodel, dus het is nog niet zeker of deze auto ook daadwerkelijk op de markt gaat komen.
De nieuwe modellen Ypsilon, Gamma en Delta
In 2024 komt het eerste productiemodel in meer dan 10 jaar tijd, namelijk de Ypsilon. Dit model komt met een stijlvol design, technische hoogstandjes en is de eerste elektrische auto waarmee Lancia toewerkt naar volledige elektrificatie in 2028. In 2026 komt Lancia met haar eerste volledig elektrische SUV. Deze krijgt de naam Gamma en moet een actieradius van 700 kilometer op 1 batterij krijgen. Als klap op de vuurpijl gaat de Delta ook terugkomen. Dit 4,4 meter lange model is al een hele tijd populair in de autowereld en vanaf 2028 hoopt Lancia opnieuw succes te boeken met deze auto.