Hoe ver kan ik rijden met één volle accu?
Een eenduidig antwoord op deze belangrijke vraag is helaas niet te geven. Elke elektrische auto is namelijk uitgerust met een accupakket dat een bepaalde hoeveelheid stroom levert, wat resulteert in een maximale actieradius, ook wel range of bereik genoemd. Er zijn accupakketten met een maximale actieradius van 180 tot meer dan 500 kilometer (WLTP).
Naast de accucapaciteit bepaalt het verbruik van de auto de actieradius. Zo verbruiken compacte hatchbacks een stuk minder elektriciteit dan grote SUV’s. Voordat je de auto koopt, is de maximale actieradius al berekend, op basis van de gunstigste omstandigheden.
Wat is het verschil tussen WLTP-actieradius en de actieradius in de praktijk?
Fabrikanten zijn verplicht om een fabrieksopgave van het verbruik van hun auto’s te geven. Op basis van deze cijfers wordt onder andere de actieradius van elektrische auto’s berekend. Hiervoor worden alle auto’s getest tijdens een gestandaardiseerde laboratoriumtest. Eerder was dit de NEDC-testcyclus, maar de resultaten hiervan bleken ver van het praktijkverbruik te liggen. Daarna heeft de Europese Unie de WLTP-cyclus in het leven geroepen, een nieuwe, veel realistischere test.
De WLTP-actieradius is de theoretische afstand die een elektrische auto kan rijden onder gestandaardiseerde testomstandigheden. In de praktijk ligt de werkelijke actieradius vaak lager, omdat deze wordt beïnvloed door factoren die tijdens de test niet worden meegenomen. Denk hierbij aan weersomstandigheden, zoals kou of warmte, je rijstijl, het type wegen (bijvoorbeeld snelwegen versus stadsverkeer) en het gebruik van de airco of verwarming. Deze externe invloeden zorgen ervoor dat de actieradius in de echte wereld meestal kleiner is dan de WLTP-waarde.

Hoeveel actieradius verlies ik in de winter of bij koud weer?
Inmiddels weten we dat weersomstandigheden invloed hebben op de actieradius van een elektrisch voertuig. Net als wij hebben elektrische auto’s een ideale temperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Hebben wij het koud of erg warm, dan merken we dit al gauw in productiviteit, zo werkt het ook met EV’s. Zo presteren accu’s het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. Daarom zijn de meeste EV’s inmiddels uitgerust met een geconditioneerd accupakket; de accu kan dan verwarmd of gekoeld worden. Dit kost weliswaar wat energie, maar met een beter functionerend accupakket kom je verder op één lading.
In de winter kan de actieradius met wel 20 tot 30% afnemen door de lagere temperaturen. Dit komt doordat de accu dan minder efficiënt is en extra energie nodig heeft om de batterij op temperatuur te houden. Het gebruik van verwarming in de auto kan deze afname verder vergroten. Dit effect is vooral merkbaar bij lage temperaturen onder de 5 graden Celsius.
Hoe snel daalt de actieradius op de snelweg?
Wat niet berekend is in de maximale actieradius, is je rijstijl en het gebruik van de auto. Ben je een vlotte rijder die het gaspedaal het liefst wat dieper intrapt? Dan vraag je meer prestaties van de EV, waardoor je inlevert op het maximale bereik. Rijd je defensief en denk je om je snelheid, dan zul je zien dat je meer range overhoudt.
Naast je rijstijl heeft het gebruik van de systemen in je auto ook invloed op het verbruik. Gebruik je de airconditioning of de verwarming intensief? Dan lever je in op het maximaal aantal kilometers na een acculading.
Op de snelweg kan de actieradius sneller afnemen, vooral bij snelheden boven de 100 km/u. Hoe sneller je rijdt, hoe groter de luchtweerstand wordt, wat ervoor zorgt dat de motor harder moet werken. De exacte daling is afhankelijk van factoren zoals de auto, weersomstandigheden en je rijstijl, maar het principe is dat hogere snelheden de actieradius aanzienlijk verminderen.

Hoe lang duurt het om de accu op te laden?
Het onderweg opladen van een elektrische auto werkt eigenlijk hetzelfde als het opladen van je telefoon of laptop. Hoe snel de auto oplaadt, is afhankelijk van de laadpaal en andere variabelen.
Zo werkt het opladen
Snelladen van een elektrische auto
Snelladen maakt het mogelijk om je elektrische auto in een korte tijd op te laden. Met een snellader laad je je auto van 10% naar 80% in 18 tot 45 minuten, afhankelijk van de capaciteit van de accu.
Het opladen aan huis
Overweeg je een laadpaal aan huis? Broekhuis adviseert over en levert diverse laadpalen en laadpassen. Soms dienen er wel aanpassingen gedaan te worden aan jouw woning.
Ontdek de laadmogelijkheden
Meer weten over elektrisch rijden?
Wilt u meer weten over de laadmogelijkheden en de kosten van elektrisch rijden? Lees dan ook de antwoorden op onderstaande veelgestelde vragen.
Broekhuis is jouw partner op het gebied van elektrisch rijden!