Fiscale voordelen van volledig elektrisch rijden op een rij

‘Vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met elektrisch rijden', vertellen collega’s Thijs Duivenkate en Elvin van de Hulst in de meest recente editie van het Bij Broekhuis Magazine. Maar hoe zit dat met fiscale zaken zoals wegenbelasting, bijtelling en subsidies? We hebben een aantal zaken op een rij gezet.

Omdat het verduurzamen van mobiliteit gunstig is voor de maatschappij, zijn er diverse fiscale voordelen voor elektrisch rijden in het leven geroepen door de overheid. Zowel particulieren als zakelijke rijders en ondernemers profiteren hiervan.

Voordelen voor particulieren

Niet alleen de elektriciteit die u verbruikt tijdens het rijden is voordeliger dan de brandstofkosten van een auto met verbrandingsmotor. Ook bent u vrijgesteld van het betalen van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB).

  • Vrijstelling van BPM

    Met een volledig elektrische auto bent u vrijgesteld van het betalen van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM). De hoogte van de BPM wordt bepaald door de hoeveelheid CO2 die de auto uitstoot. Aangezien elektrische auto’s niet direct CO2 uitstoten, hoeft er geen BPM voor betaald te worden. Dit geldt in ieder geval nog tot 1 januari 2025.

  • Vrijstelling van MRB

    Ook bent u met een volledig elektrische auto vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd. Ook dit geldt nog tot 1 januari 2025. Vanaf dat jaar betaalt u 25% van de reguliere MRB met een elektrisch voertuig.

  • Subsidies voor de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s

    Koopt of private leaset u een 100% elektrische auto? Dan kunt u in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren, ofwel de SEPP. Bij de aanschaf van een nieuwe auto kunt u een subsidie ontvangen van € 3.350. Koopt of private leaset u een gebruikte EV? Dan bedraagt de subsidie € 2.000.

    Voorwaarden van de SEPP

  • U koopt of leaset een 100% elektrische auto als particulier
  • De catalogusprijs van de EV is minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000 en de EV heeft een minimale actieradius van 120 kilometer
  • Voor het aanvragen van de subsidie geldt ‘op=op’, het totale subsidiebudget wordt namelijk vooraf voor een heel jaar vastgesteld. Bekijk hier de actuele status van het beschikbare budget.Ga voor alle aanvullende voorwaarden naar de website van de overheid.

Voordelen voor de zakelijke rijders en ondernemers

Ook als zakelijke rijder of als ondernemer kunt u rekenen op diverse fiscale voordelen, zoals een lage bijtelling en de de subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).

  • Lage bijtelling

    Wie een 100% elektrische auto zakelijk leaset en deze ook privé gebruikt, betaalt een lager bijtellingstarief dan wanneer het een auto met verbrandingsmotor of hybride aandrijflijn betreft. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken. Deze regeling wordt geleidelijk afgebouwd, waardoor in de bijtelling in 2026 gelijk is aan die voor alle andere auto’s. Lees hier meer over de bijtelling van elektrische auto’s.

  • Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

    De aanschaf en het operational leasen van elektrische bedrijfswagens wordt aangemoedigd met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Het subsidiebedrag is maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto.

    Voorwaarden van de SEBA

  • De bedrijfsauto is 100% elektrisch
  • De bedrijfsauto valt onder de voertuigclassificatie N1 of N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kg
  • De netto catalogusprijs bij een voertuigcategorie N1 of de verkoopprijs zonder btw bij een voertuigcategorie N2, van de bedrijfsauto's moet € 20.000 of hoger zijn
  • Ga voor alle aanvullende voorwaarden naar de website van de overheid.

Voordeel verlaagde energiebelasting voor laadpalen

Sinds 2017 kunnen eigenaren van openbare laadstations profiteren van korting op de energiebelasting. Het gaat hierbij om de energiebelasting die wordt geheven over de eerste 10.000 kWh. Deze maatregel moet het prijsverschil tussen thuisladen en openbaar laden van de elektrische auto wegnemen, zodat het netwerk van openbare laadpalen kan groeien. Het verlaagde tarief voor de energiebelasting is verlengd tot eind 2022.

“Het wennen aan elektrisch rijden gaat erg vlot”

Wiebren werkt in de ICT, waarvoor hij jaarlijks zo’n 40.000 kilometer rijdt. Waar hij in 2013 nog de overstap maakte van benzine naar diesel rijden, is hij inmiddels overgestapt naar het rijden van de volledig elektrische Peugeot e-208. Wij vroegen hem naar zijn ervaring met elektrisch rijden. “Ik ben helemaal gewend aan elektrisch rijden. Van tevoren was het even uitzoeken wat er gebeuren moest, maar eenmaal overgestapt wil ik niet meer terug.”

Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Chat starten Bel ons 0341 - 751 187 Bekijk klantenservice pagina
1