Geen brandstofverbruik. Geen CO2-uitstoot tijdens het rijden. Geen gevaar voor het milieu. Het klinkt als de ideale wereld; niet voor niets investeert Broekhuis in laadvoorzieningen om dit aan haar klanten te kunnen aanbieden. En toch: in sommige kringen wordt er nog altijd hevig weerstand geboden aan elektrisch rijden. Terecht?

Als het aan Elvin van der Hulst en Thijs Duivenkate ligt absoluut niet. Volgens onze collega Electric Vehicle (kortweg EV)-specialisten kunnen we er maar beter klaar voor zijn en de elektrificatie van de auto omarmen, zoals Broekhuis dat als organisatie doet. Want “vroeg of laat krijgen we er  allemaal mee te maken.” 

Hoogvoltaccu's

Elvin (49) en Thijs (38) kunnen het weten: ze zijn beide EV-goeroes binnen hun eigen vakgebied. Voormalig EV-trainer Elvin spreekt regelrecht uit  ervaring. De huidige vestigingsdirecteur van Broekhuis IJsselmuiden gebruikt al zijn opgedane kennis in de Opel showroom, terwijl autotechnicus c.q. hoogvolt expert Thijs in de Audi werkplaats van Broekhuis Alkmaar dagelijks ziet hoe de ontwikkeling van de elektrische auto in een  stroomversnelling gaat. Om te beginnen, een EV-specialist. Hoe word je dat? “Ik heb hiervoor een vijfdaagse cursus moeten volgen bij de Volkswagen fabriek in Wolfsburg”, aldus Thijs. “Je leert onder andere hoe je accu’s kunt openmaken en repareren. Het zit in mijn aard om nieuwe dingen te willen leren en ontdekken. Bovendien is de technologie van de EV erg interessant; ik mag steeds vaker aan hoogvoltaccu’s werken. Natuurlijk is er altijd een gezonde spanning, want wie de voorschriften niet goed naleeft, doet dit werk niet zonder risico. Je moet dus weten wat je doet. Daarnaast is het vooral een hele mooie en betrouwbare techniek”, besluit de gecertificeerde expert. 

Liever AC dan DC laden

Het feit dat sommige mensen het gevoel hebben dat ze continu moeten bijladen, uit angst dat ze zonder stroom komen te staan, is volgens Elvin evenmin nodig: “Als we benzine of diesel rijden bezoeken we ook niet iedere pomp om maar bij te vullen voor het geval dat. Waarom zouden we dat wel met een auto op elektriciteit moeten doen? Anderzijds kan het natuurlijk geen kwaad om op het werk of tijdens een bezoek aan de stad van de gelegenheid gebruik te maken om ‘even’ in te pluggen. De EV-parkeerplaatsen zijn er immers toch en – nu nog – meestal vrij.” Sowieso heeft Elvin een voorkeur voor dergelijke laadstations ten opzichte van de snelladers (DC) langs snelwegen. “Het nadeel van snel laden is dat het relatief duur is. Daarom deze tip: ga laden zodra het uitkomt, niet om elke dag met een volle accu te beginnen. Dat doen we met brandstofmotoren ook niet.” Thijs voegt hier nog een interessant feitje aan toe: “De algemene, natuurkundige regel voor accu’s is: hoe sneller je oplaadt, hoe sneller hij ook weer leeg raakt. Een regulier AC-laadstation is wat dat betreft dus veel efficiënter.”

Horrorverhalen

Elvin kan dit beamen: “Je leest weleens horrorverhalen over accu’s die in vlammen opgaan. Maar men lijkt te vergeten dat we ook geen mobiele telefoons mogen gebruiken tijdens het tanken in verband met eventueel brandgevaar. Dat elektrische auto’s gevaarlijker zouden zijn dan auto’s met brandstofmotoren, is dus een fabel. Bij EV’s wordt het alleen sneller opgemerkt omdat het nog relatief nieuw is, dat is het verschil.” Daarmee is één hobbel om niet naar elektrisch over te stappen alvast genomen. Zijn er nog meer?

Elvin: “Men struikelt soms nog over de actieradius. Echter, als je er goed over nadenkt, is dat helemaal niet logisch. Gemiddeld genomen rijden we op een dag niet verder dan een elektrische auto op één volle batterij aan zou kunnen. En komt het een keer voor dat de reis langer duurt, dan kan het geen kwaad om tussentijds een keer een pitstop te maken. Dat zouden we anders ook doen, als we uren in de auto zitten, toch?”

De accu's sneller vol, betekent ook sneller leeg.

Wennen aan alle power

En dan bestaat er nog zoiets als ‘gewenning’. Thijs: “Met name in het begin zagen we dat EV-rijders de accupower gebruikten alsof het een snelle diesel- of benzinemotor was. Een elektrische auto heeft de eigenschap dat het koppel en vermogen meteen beschikbaar is vanaf het moment dat je gas geeft. De auto’s zijn dus krachtig over een breed bereik. Maak je daar optimaal gebruik van, dan slijten je banden bijvoorbeeld ook erg snel. Bovendien raakt de batterij veel vlotter leeg. Zijn je banden gauw kaal en moet je vaak opladen? Dan is elektrisch rijden helemaal niet zo goedkoop. Houd je er een beetje rekening mee? Dan is de EV juist heel goed voor de portemonnee. Om nog een voorbeeld te noemen: doordat de remmen een stuk minder gebruikt worden, slijten ze amper en hoeven ze pas vervangen te worden als ze helemaal verroest zijn. In de praktijk vertragen we namelijk bijna alleen nog maar op de motor.”

Recupereren versus uitrollen

Op de vraag hoe je je rijstijl het beste kunt aanpassen aan de EV’s van deze wereld, antwoordt Elvin: “Uitrollen. Het is natuurlijk mooi dat er zoiets al regeneratief remmen bestaat, waarbij je vertraagt op de elektromotor en de vrijgekomen energie tijdelijk in de accu wordt opgeslagen voor later hergebruik. Maar helemaal geen energie laten vrijkomen is nog veel efficiënter. Uitrollen is dan ook het beste wat je kunt doen bij het naderen van een verkeerslicht of rotonde.”

Thijs: “Regenereren of recupereren komt bijvoorbeeld van pas bij het afdalen van een berg; remmen moet je dan toch, dus kun je de kinetische energie maar beter opslaan.” Vandaar de conclusie: “Zie regeneratief remmen als een leuke bijkomstigheid, niet als dé manier om energiezuinig te rijden, want dat is niet zo”, aldus Elvin.

Plannen + Preconditioneren = hogere actieradius

Wat zeker wél bijdraagt aan de energiezuinigheid, is het preconditioneren – ook wel voorverwarmen of afkoelen van de auto - voordat de rit begint. “Hier geldt eveneens de regel: nooit meer hoeven krabben is leuk, maar slechts een bonus. Mits de auto op dat moment gekoppeld is aan een laadstation, scheelt preconditioneren heel veel stroom.” 
Thijs: “Een deel van de totale accucapaciteit gaat alleen al op aan het op bedrijfstemperatuur krijgen van de batterij en het voorverwarmen van het interieur. Hier moet je dus slim mee om zien te gaan.” En eenmaal onderweg? “Door heel gericht interieurdelen te verwarmen met bijvoorbeeld stoelen stuurverwarming, spaar je ook je range. De kachel trekt gewoon een enorme hoeveelheid energie.” Elvin noemt het “vooraf plannen van de route” als ander belangrijke hulpmiddel om de actieradius maximaal op te rekken, dan wel tussentijds aan te vullen.

EV op de occasionmarkt

Over zuinig rijden gesproken: Elvin ziet ook een positieve ontwikkeling als het gaat om de vraag naar gebruikte EV's. "De vraag naar occasions is de afgelopen jaren sowieso gigantisch gegroeid. Wie zien ook steeds meer elektrische auto's die ingeruild worden en wij dan weer als duurzame occasion kunnen verkopen. En de waarde? Die is sowieso goed. Bij Opel maken we trouwens in aanschafprijs niet veel onderscheid tussen een benzine of elektrisch aangedreven Opel Corsa. Hij vervolgt: “Kijk, liefhebbers van dikke V8-motoren en brullende V10’s houd je altijd. Die groep zullen de komende jaren dat soort auto’s ook ‘gewoon’ blijven kopen. Maar voor wie de auto gebruikt als praktisch en comfortabel vervoermiddel, is de beleving van een elektrische auto vergelijkbaar met die van een conventionele auto op brandstof. Nieuwe motoren maken immers ook nauwelijks geluid. Een EV is fluisterstil, trillingsarm en daardoor nóg comfortabeler.”

Onderhoudsarme technologie

Het lagere zwaartepunt dankzij de plaatsing van de batterij en elektromotoren, staat bovendien garant voor een meer uitgebalanceerd rijgedrag. Hoe deze techniek er van dichtbij uitziet, weten we dankzij Thijs, die helemaal in zijn nopjes is met de uitgebouwde hoogvoltaccu in de werkplaats. “Dit komt niet zo heel vaak voor”, bekent hij. “Sowieso omdat elektrische auto’s relatief weinig onderhoud nodig hebben. De lange garanties die fabrikanten geven op hun accu’s, onderstrepen de betrouwbaarheid van deze technologie. Of er weleens iets kapot gaat? Ja hoor. En een nieuwe accu kan erg kostbaar zijn, maar dat geldt ook voor het vervangen van een stukgelopen brandstofmotor of vastgelopen versnellingsbak.”

Binnen de organisatie kunnen we veel kennis uitwisselen.

Schaalgrootte voordeel voor de EV-rijder

Gelukkig hebben de gerenommeerde Broekhuis merken een voorsprong in (de kwaliteit van) techniek. Thijs: “Je ziet bij Audi heel duidelijk dat er aandacht is besteed aan de software; dit is complex, maar echt van een geweldig niveau. Daarnaast staat goed onderhoud gelijk aan het behoud van de  actieradius.” Aan de servicepunten van Broekhuis zal het evenmin liggen. “De kracht van een groot bedrijf is dat we een geweldig netwerk hebben van dealerbedrijven door het hele land, bestaande uit merken die hun kwaliteiten al lang geleden bewezen hebben”, aldus Elvin. “Dit betekent dat we onderling eenvoudig kennis en informatie kunnen uitwisselen, zodat we lokaal elke klant kunnen blijven bedienen. Juist als het over elektrisch rijden gaat.”

Broekhuis voorzien in laadmogelijkheden

Al met al lijkt de lijst met potentiële motieven om de elektrische auto links te laten liggen wel erg kort te worden. Broekhuis biedt de levering en installatie van laadvoorzieningen aan huis en op het werk zelfs actief aan. “Al onze klanten kunnen hierdoor bij één centraal punt terecht als het over  oplaadmogelijkheden voor EV’s en plugin hybridevoertuigen gaat.” Los daarvan doen we er volgens Elvin “verstandig aan om erin mee te gaan. Doe je dat als bedrijf niet, dan mis je echt wel ergens een afslag. Elektrisch is de toekomst, in welke vorm dan ook. Bovendien zien de ontwikkelingen van accu’s er veelbelovend uit. Wat we nu laten zien is al heel mooi, echter het wordt alleen nog maar beter. Wacht maar af…”

Meer weten over elektrisch rijden?

Bekijk dan de onderstaande pagina!
Goedendag, heeft u een vraag? Wij helpen u zo snel mogelijk verder.
WhatsApp Chat starten Bel ons 0341 - 751 187 Bekijk klantenservice pagina
1