Op vakantie met de elektrische auto
Met de elektrische auto op vakantie gaan is heel goed te doen. Wel is het aan te raden om een paar zaken voorbereid te hebben voordat u vertrekt. Zo komt u niet voor vervelende verrassingen te staan. Onze tips:
1. Neem verschillende laadpassen mee op reis
Wij adviseren u om laadpassen van verschillende aanbieders mee te nemen op reis. Door de diversiteit aan laadpalen en providers kan het namelijk nog wel eens voorkomen dat de ene laadpas niet werkt, maar de andere laadpas wel en bij het volgende laadstation weer net andersom. Op internet kunt u gemakkelijk zelf een laadpas aanvragen. Op de website www.laadpastop10.nl vindt u verschillende laadpassen met extra informatie.
Laadpas van uw werkgever? Controleer de autoregeling
Wij raden u aan om in de autoregeling van uw werkgever na te kijken of u de middels uw werkgever beschikbaar gestelde laadpas kan en mag gebruiken voor privé reizen naar het buitenland. Vaak is dit in een autoregeling niet toegestaan, in dat geval is het extra belangrijk dat u over meerdere laadpassen beschikt.
2. Efficiënt opladen bij snellaadstations
Bij de meeste laadstations in Europa kunt u AC-laden, dit is wisselstroom via een gewone laadpaal. Het laden van een elektrische auto met AC-stroom neemt echter veel tijd in beslag. Op uw eindbestemming hoeft dit geen probleem te zijn, maar op doorreis is dit vaak niet wenselijk.
Daarom kunt u tijdens uw reis beter DC-laden bij snellaadstations, die voornamelijk langs snelwegen te vinden zijn. In veel gevallen is uw auto dan binnen 45 minuten van 20% naar 80% opgeladen. Over het algemeen geldt: hoe voller de accu, hoe langzamer deze opgeladen wordt. Boven de 80% neemt de laadsnelheid fors af. Tot 80% opladen is dan ook in veel gevallen het meest efficiënt. Heeft u de tijd, doordat u het laden bijvoorbeeld combineert met een lunch, dan is uiteraard het advies om zoveel mogelijk te laden.
Laden voordat het écht nodig is
Stop om te laden voor het echt nodig is, als de accu nog rond 15 tot 20% vol is. U kunt dan ook nog uitwijken naar een ander laadpunt wanneer dat nodig is. Op die manier hoeft u zich geen zorgen te maken of u de bestemming wel haalt. Vergeet ook hierbij niet dat de auto vaak meer stroom verbruikt als er meer bagage aan boord is, de buitentemperatuur hoger is dan normaal en u over meer hellingen rijdt. Al deze factoren kunnen invloed hebben op de actieradius van uw auto, waardoor iets eerder stoppen om bij te laden geen overbodige luxe is.
Laadpassen en apps
Bekende snellaadstations in omliggende landen zijn FastNed, Ionity Allego en Shell Recharge. Bij de meeste snellaadstations kunt u laden met een laadpas, maar ook is er in veel gevallen een app beschikbaar waarvoor u een persoonlijk account kunt aanmaken. Door middel van de app kunt u dan eenvoudig het snelladen starten en stoppen. Let op: aan deze apps dient u een creditcard te koppelen waarmee u betaalt.
3. Plan laadmomenten vooraf in
Om uw reis naar het buitenland goed te plannen, adviseren wij om gebruik te maken van routeplanners en apps waarmee u van tevoren laadpunten in kaart kunt brengen. Zo weet u onderweg waar u het beste kunt laden. Hiervoor kunt u onder andere gebruikmaken van de website www.abetterrouteplanner.com en www.anwb.nl/verkeer/routeplanner-elektrische-auto.
4. Neem de juiste oplaadstekker mee
Na een wildgroei aan verschillende laadstekkers is de Type 2 stekker (Mennekes-stekker) door de Europese Unie aangewezen als de Europese standaard. Met name in Frankrijk en Italië was de Type 3 stekker enige tijd de standaard aansluiting, waardoor sommige laadstations deze stekker nog gebruiken. Ze worden weliswaar vervangen door Type 2 aansluitingen, maar dat is nog niet overal gebeurd. Reist u daarom naar of door één van deze twee landen, dan kan het handig zijn om ook een Type 3 stekker voor uw auto aan te schaffen. Dit is echter wel kostbaar.
5. Wees energiezuinig: rijd constant 100 km/u
Wij begrijpen dat u het liefst zo snel mogelijk aankomt op uw bestemming, maar wist u dat het energieverbruik van uw auto bij een snelheid hoger dan 100 km/u exponentieel toeneemt? Een vaste snelheid van gemiddeld 100 km/u is daarom voor veel EV-rijders bij lange reizen een optimale compromis tussen snelheid en de maximaal haalbare actieradius. Wilt u toch sneller rijden? Houd dan rekening met extra laadmomenten.
6. Blokkeertarief: controleer de prijzen
In de verschillende landen worden diverse tarieven gehanteerd voor het opladen van uw auto. Controleer altijd het tarief voordat u gaat opladen om achteraf verrassingen te voorkomen. Op steeds meer plekken (ook in Nederland) betaalt u een zogenaamd blokkeertarief. Dit houdt in dat u niet alleen betaalt voor de energie die u gebruikt, maar dat er ook tweede tijdsgebonden limiet betaald moet worden, een tarief per minuut voor de tijd dat je de laadpaal bezet houdt. Het idee daarachter is sympathiek, het moet voorkomen dat laadpalen onnodig lang bezet zijn. Vergeet dus niet uw auto tijdig te verplaatsen als u hier laadt. Soms hoeft laden ook niet veel te kosten: bij sommige supermarkten kunt u gratis opladen. Soms hoeft laden ook niet veel te kosten: bij sommige supermarkten kunt u gratis opladen.
Voor meer informatie over dit onderwerp klik hier.
7. Laden op de bestemming
Maak het u zelf gemakkelijk door op de bestemming op te laden. Controleer vooraf of uw accommodatie - onderweg of op de eindbestemming - over een laadfaciliteit beschikt. Op die manier kunt u weer met een volledig opgeladen accu vertrekken. Neem voor de zekerheid een Schuko-stekker (plus een verlengsnoer) mee om bij een 230 volt aansluiting op te kunnen laden. Zo kunt u in nood bij een regulier stopcontact opladen. Controleer hiervoor wel de laadsnelheid van de auto en vraag altijd de eigenaar van de locatie of u de auto mag opladen.