Audi grandsphere concept is elektrische topklasse limousine
Na de skysphere is de grandsphere het tweede studiemodel die de toekomst van Audi blootlegt op de IAA in München. Volgend jaar wordt hier nog een derde prototype aan toegevoegd: de urbansphere. Audi meldt echter dat van dit trio de grandsphere het dichtstbij een model geschikt voor serieproductie ligt. En dat is de elektrisch aangedreven topklasse limousine aan te zien.
Langer dan de Audi A8L
Productierijp of niet, het extreem gestrekte koetswerk van deze bijzondere Audi concept heeft wel degelijk futuristische trekjes: met zijn platte LED-units, enorme grille voorzien van zeshoekige elementen en 23 inch grote wielen, is de Audi grandsphere een geweldige bezienswaardigheid. Letterlijk, want de aalgladde carrosserie is maar liefst 5,35 meter lang. Dat is zelfs langer dan de Audi A8L. Ook tussen de assen in is er meer ruimte. De grandsphere doet zijn naam dus eer aan, op het lagere dak na.
Tweedelige zijruiten
De coupé-achtige daklijn is optisch nog lager dan hij in werkelijkheid is. Dit komt doordat Audi de zijruiten van de grandsphere in tweeën heeft gesplitst. Als het aan de fabrikant ligt wordt dit artistieke deel in de nabije toekomst harstikke realistisch. Verder valt het ontbreken van een B-stijl op, met als gevolg dat de achterportieren in tegengestelde richting openen.
Bedienen met de ogen
Wat Audi betreft is het interieur van de grandsphere zowaar nog bijzonderder. De opzet is waar mogelijk zo strak mogelijk gehouden. In ‘rusttoestand’ hebben de voorste inzittenden enkel zicht op een fraai houten paneel waarop allerlei informatie wordt geprojecteerd. Pas wanneer de elektromotor in werking wordt gezet, komt het stuur inclusief digitale instrumentenpaneel tevoorschijn. De bediening van de vele functies aan boord van de elektrische limousine, ondersteunen gebarentaal. Soms is een beweging van de ogen zelfs voldoende om in actie te komen.
Autonoom rijden met 720 pk
Alles in de Audi grandsphere concept is gericht op pure luxe en ultiem comfort. Level 4 autonoom rijden is daarom de standaard in dit prototype. De powerunit zorgt eveneens voor rust: de grandsphere beschikt over een 120 kW accu en twee geruisloze elektromotoren die samen 720 pk en 960 Nm koppel over vier wielen verdelen. Accelereren van 0-100 km/h duurt ruim 4 seconden, terwijl de actieradius over de 750 km heengaat. Ook het opladen kan met bloedspoed: tot 270 kW.