Ford keert terug in Formule 1
Ford keert na ruim twee decennia terug in de Formule 1. De Amerikaanse autofabrikant gaat een langdurig, strategisch en technisch partnerschap aan met Red Bull Powertrains. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van de volgende generatie hybride krachtbron, waarmee de Formule 1-teams vanaf seizoen 2026 gaan rijden. De motoren voor de F1-teams van Oracle Red Bull Racing en Scuderia AlphaTauri zullen dan worden geleverd door Red Bull Ford Powertrains, in ieder geval tot het seizoen 2030.
“Dit is het begin van een spannend nieuw hoofdstuk in de autosportgeschiedenis van Ford. Een geschiedenis die begon toen mijn overgrootvader door het winnen van een race de doorbraak van ons bedrijf wist te bewerkstelligen”, aldus Bill Ford, Executive Chairman van Ford Motor Company. “Met de samenwerking met wereldkampioen Oracle Red Bull Racing keert Ford terug naar de koningsklasse in de autosport en brengt Ford zijn lange traditie van innovatie, duurzaamheid en elektrificatie naar een van de zichtbaarste podia ter wereld.”
Ford en Red Bull Powertrains starten in 2023 aan de gezamenlijke ontwikkeling van de F1-krachtbron conform de nieuwe technische reglementen vanaf seizoen 2026, met onder andere een elektromotor van 350 kW en een nieuwe verbrandingsmotor die geschikt is voor 100% duurzame brandstof.
“De terugkeer van Ford in de Formule 1 met Red Bull Racing zegt alles over de richting die we als bedrijf zijn ingeslagen, met steeds meer elektrische en software-gedefinieerde ervaringen”, zegt Jim Farley, President en CEO van Ford Motor Company. “De Formule 1 is een ongelooflijk kosteneffectief platform om te innoveren, ideeën en technologieën te delen en miljoenen nieuwe klanten te bereiken.”
Ford stelt zijn expertise ter beschikking op alle gebieden waar het van toegevoegde waarde kan zijn voor de regerend constructeurskampioen in de Formule 1. Daarbij ligt de focus vooral op de aandrijflijn en cruciale ontwikkelingen op het gebied van batterijcel- en elektromotortechnologie, controlesoftware en analyse van de aandrijfunit.
Horner kijkt uit naar samenwerking
“Het is fantastisch om Ford via deze samenwerking weer welkom te heten in de Formule 1”, aldus Christian Horner, Team Principal en CEO van Oracle Red Bull Racing. “Doordat wij als onafhankelijke motorfabrikant kunnen profiteren van de ervaring van een OEM zoals Ford, hebben we een goede positie ten opzichte van de concurrentie. Ford heeft een rijke autosportgeschiedenis. Van Jim Clark tot Ayrton Senna en Michael Schumacher, de namen spreken voor zich. Om het volgende hoofdstuk van die dynastie te openen als Red Bull Ford, is voor ons als Red Bull Powertrains buitengewoon enerverend. Seizoen 2026 is weliswaar nog een tijd weg, maar voor ons begint het werk nu al op weg naar een nieuwe toekomst en een voortdurende evolutie van Oracle Red Bull Racing.”
Ford investeert 50 miljard dollar om de wereldwijde EV-revolutie te leiden. Het is het tweede grootste EV-merk in de Verenigde Staten, gedreven door het succes van de Ford F-150 Lightning en Ford Mustang Mach-E, terwijl het in veel landen marktleider is met de elektrische Ford E-Transit bedrijfswagen. Ford spant zich in om te voldoen aan de toenemende vraag van de consument en levert dit jaar wereldwijd circa 600.000 elektrische voertuigen. De afzet van elektrische voertuigen zal de komende jaren toenemen tot 2 miljoen tegen het einde van 2026.