- x 17.09.2021
Blog Groen, groener, groenst Vers van de rolband Jaguar

Jaguar I-PACE trotseert Everesting Challenge

Het wordt ook wel de Montventoux van Groot-Brittannië genoemd: Great Dun Fell is een afschrikwekkende, 848 meter hoge berg, vol steile hellingen en venijnige bochten. Alleen de échte killers doen daarom mee aan het concept van de Everesting Challenge. Waaronder de volledig elektrisch aangedreven Jaguar I-PACE.

16,2x heen en weer naar de top

Het concept Everesting is geïnspireerd op de 8.848 meter hoge Mount Everest. Een reeks aan elkaar geknoopte ritten naar de top van de Great Dun Hell, de hoogste verharde weg van het Verenigd Koninkrijk, moet aan datzelfde aantal komen. De klim over het asfalt gaat tot een hoogte van 547 meter. De Jaguar I-PACE met 90 kWh accu ging deze ultieme challenge aan en voltooide in totaal 16,2 herhalingen van de klim naar boven – en weer terug.

Een goede voorbereiding…

De Jaguar I-PACE was perfect voorbereid dankzij het preconditioning-systeem. Via de Jaguar Remote App werd de ideale bedrijfstemperatuur al ingesteld, terwijl de I-PACE nog aan de lading lag. Ook het interieur werd alvast verwarmd; geen overbodige luxe op weg naar de top waar het extreem koud kan zijn. Verder hielp Smart Climate om extra efficiënt met de accu om te gaan, door zich te concentreren op het aantal personen aan boord van de Jaguar. In dit geval één, de bestuurder: Olympisch en wereldkampioene wielrennen, Elinor Barker.

Regeneratief remmen van cruciaal belang

Na 16,2 ritten had de Jaguar I-PACE er 199,6 km op zitten. Wat bleek: de batterij was nog voor 31% vol, genoeg voor 128,7 extra kilometers. De grootste winst van deze indrukwekkende actieradius onder extreme omstandigheden, werd behaalt met het regeneratieve remsysteem. Voor deze techniek maakte Jaguar dankbaar gebruik van de ervaringen uit het Formule E-kampioenschap. Zonder dit systeem zou de I-TYPE 5 van Jaguar Racing de eindstreep nooit halen.
 

1